Jo jag gillar ju USB-C också, kör det till mellan dator och skärm. Har funkat bra för mig, men man hör många som får problem med glapp kontakt. Min frus jobbdator verkar käka USB-c-laddare
Jo, vår MacBook M1 kör ju bara USB-c och även jag är för konsekvent design. De borde faktiskt bytt på allt samtidigt
Men vidhåller ändå att designen på lightning är att föredra
Har inte riktigt hängt med under dagen. Jag är sjukt velig i den här frågan. Vill verkligen ha USB-C i telefonen. Verkligen, verkligen, VERKLIGEN.
Men känner tvekan inför var beslutet tagits. Stämmer det här att det måste finnas en kontakt är det ett bevis för att det är fel beslutsform. Det är inte bra att politiskt styrda organ fattar beslut på den här detaljnivån och särskilt inte om teknik.
Nej. Apple är väl ganska bra på att bortse från den typen av kritik från användarna? Dessutom bytte man den gången från en proprietär kontakt till en annan.
Nu handlar det om USB-C, som dessutom redan är etablerat på iPad, Mac och andra änden på Lightning-kabeln. Oklart varför Apple ska använda två olika standarder på sina produkter, om den proprietära nu är så fantastisk.
Håller med dig men tror att de gick över till USB-C på flera iPad-modeller på grund av att den skulle gå att koppla in mot en skärm samt att man ska kunna koppla in diskar i den.
Enklaste förklaringen är väl att byta från Lightning till USB-C för laddning av iPhone och tillbehör är att byta till något sämre. OM man hade existerat i en bubbla där inga andra parametrar än bästa sättet att ladda iPhone finns. Och det är ju lite så Apple fungerar
Ja, Apple ser ju uppenbarligen också att USB-C har fördelar som Lightning saknar. Många hade väl förväntat sig att USB-C som ett bra kompelent till ProRes på iPhone.
Och om USB-C är så uselt som Lightning-anhängarna menar kan man ju fundera på varför Apple inte har Lightning-Lightning-kablar till sina telefonladdare?
Ja när det kommer till laddning av andra enheter samt att skicka data så har ju USB-C fördelar. Men då hamnar vi utanför ämnet "laddning av iPhone".
Du menar att de skulle släppt specifika laddare med Lightning i den änden? Med tanke på att Lightning togs fram för att man behövde en mindre och mer stabil kontakt för laddning så tror jag inte man ansåg att man hade något att vinna på att ha det i andra änden.
Nej, jag menar att de borde ha rivit av Lightning-plåstret redan när de började med USB-C på Mac och iPad.
Men om man nu tycker att Lightning är en överlägsen kontakt för laddning förstår jag inte varför man har USB-C i ena änden på laddkablarna? Vore väl mycket bättre med Lightning i båda ändar om den logiken ska gälla?
Den är ju inte bättre för laddning ur ett tekniskt perspektiv utan ett fysiskt perspektiv. Dvs den är lite tunnare. Man har inget behov av att göra laddkontakten tunnare på laddaren. Sedan är väl inte Lightning-tekniken "Omnidirectional" - vad det nu heter på Svenska.
Vi var nog många som trodde att Apple faktiskt skulle gå över till USB-C på mobilerna just av den anledningen som du nämner, att det fanns på andra enheter.
Det blev ju extra jobbigt där några år när datorerna endast hade USB-C medan man skickade med USB-A till Lightning-kablar till mobiler och tillbehör.
Sedan när de bytte till USB-C till Lightning blev det ju mer logiskt igen.
Jag har sett fram emot en iPhone helt utan port. Har inte kopplat in någon kabel i någon av mina iPhone-enheter på senare år så varken Lightning eller USB-C är intressant för mig. Nu verkar EU sätta stopp för det.
Skillnaden i tunnhet är marginell, så jag inte det som en tillräckligt stor fördel att hålla iPhones med tillbehör utanför kompatiblitet med både övriga marknaden och övriga delar av Apples egna produktutbud.
Hade Apple släppt Lightning-sargen i tid hade vi kanske sluppit en EU-standard på detta. Precis som du säger är ju detta ett område där Apple långt ifrån briljerat, när man inte ens klarat av att vara kompatibel med sig själv när det gäller USB-A, USB-C och Lightning.
Jag ser det inte heller som någon fördel som överhänger nackdelen med Lightning.
Jag bara försöker presentera vad jag tror är Apples perspektiv. Att bara koka ner det till tunnhet vill jag mena är att göra sig själv en otjänst om man vill förstå. Det handlar om storlek ihop med stabil konstruktion och en allmän premium-känsla. Springer man runt med USB-C-grejer som jag gör och sedan kopplar in iPhonen så får man ändå ge dem att det finns en liten annan "känsla". Svårare att beskriva i text för det ser så banalt ut men lite som när man jämför knappar och reglage mellan olika bilar.
Håller med helt, tycker en lightning sitter bättre än USB-C också, känns inte lika sladdrigt. Frågan är om Apple kontrar med att plocka bort laddporten helt, eller får de inte det rent legalt?