EU-parlamentet jobbar åter igen för en enhetlig standard för mobil laddning (USB-C)

Jo, jag äger flera Lightning-produkter så jag vet att det är en viss skillnad. Men jag tycker att min MacBook känns tillräckligt premium även fast det bara är USB-C-känsla när jag ansluter laddaren.

Apples perspektiv är väl att man inte är intrsserad av att vara kompatibel med övriga marknaden och istället göra det så fördelaktigt som möjligt för användarna att vara exklusiva i Apples ekosystem, även om det sker på bekostnad att det blir besvärigt för användare som ibland måste ta sig utanför Apple-sfären.

Men jag anser att man gått bort sig lite just när det gäller kontaktutbudet - i synnerhet när det gäller intern kompatiblitet mellan olika produkter - och här kommer jag nog aldrig att förstå Apples logik. :slight_smile:

2 gillningar

Känsla, kvalitet:
Lightning > USB-C

Storlek:
Lightning < USB-C

Man kan tro att alla här jobbar på Apple och kommer få jobba varenda kväll och helg nu för att få dit en ny kontakt innan deadlinen. :stuck_out_tongue:

2 gillningar

MagSafe känns premium. USB-C känns ingenting.

.... nyff said

3 gillningar

Det är bra. Då måste Apple släppa på den begränsningen :slight_smile:
Men det med olika hastigheter beroende på tillverkare måste väl slå mot alla Android-tillverkare som har unika laddlösningar över usb-c?

Som jag tolkar det så är det ok att göra det så länge den trådlösa standarden man använder är en öppen standard. Så QI är ok att använda då så det Apple behöver göra då är att öppna upp begränsningen att endast certifierade laddare får ladda iPhonen med 15 W.

2 gillningar

Jag tolkade det tvärtom. Har du egna funktioner som gör att användarna måste köpa just dina laddare för att kunna dra nytta av funktionerna så är det inte tillåtet.

Om det är så snäv tolkning att ett par magneter på en QI laddare göra det inte är ok med MagSafe så är EU verkligen ute och snedseglar.

Vilken kabelpassion ni har!
För mig ska kabeln stoppas in i teleofnen när jag lägger mig och dras ur när jag vaknar. Gör den det är jag nöjd och slipper jag ha med mig flera olika kablar när jag reser är jag ännu mera nöjd. Tycker Lightning och USB-C är bra båda två men föredrar alltid kabeln som är en öppen standard.

Naturligtvis kommer vi inte ha USB-C för alltid, kommer komma nya standarder och då uppdaterar väl EU sina direktiv? Ser inte att det här skulle vara undergången för innovationen.

1 gillning

Ja, de komme säkert att uppdatera sina direktiv. Ska bara funderas några år först.....

Ja det borde det göra.

Ja alltså om man hörde 4-5 personer sitta och diskutera kabelstandards på krogen skulle man ju undra men nu är det ju lite av syftet med denna tråden :slight_smile:

Lyfter man blicken från konstruktion och dessutom placerar iPhone i en värld där allting annat använder USB-C blir det helt barockt att den inte bytt ännu. Att alltid behöva tänka på att en Lightning-kabel med sig när man skall ut och resa utöver de 3-4 USB-C-kablarna man har med sig är ju bara irriterande. Samma sak när man är hemma hos någon som inte kör iPhone och behöver ladda.

Nu när vi inte för över någon data till telefonerna längre med sladden så borde vi ha Nokias gamla kontakter istället. Minns aldrig att de blev glappa och bara 2mm stora!!!

image

Värst var ju Sony Ericssons sjuka kontakter. De blev det glapp i ganska omgående, antar att kontaktdonen oxiderade eller något sådant.

Och Apple bevisar ju lite med detta att standarder behövs för att marknaden inte alltid kan sköta detta snyggt då det finns alldeles för många intressen.

1 gillning

Det håller jag helt och fullt med om. Jag ser också framför mig att det utökas – USB-C är ju en riktigt bra kontakt för så mycket mer. Med nya 240 wattsmöjligheten finns det få saker man inte kan driva. Tänk att kunna koppla in teven via en USB-C-kontakt i väggen precis bakom? I stället för det stora åbäket till 230 volt.

2 gillningar

Gjort är gjort nu. Så Apple får nog se slaget förlorat på det här området:

1 gillning

Tanken är vacker om det inte hade varit för den röra som USB standarden är. För du kan ju inte ta vilken usb-c kabel som helst för att koppla in i din tv. Du måste hitta en som klarar strömstyrkan för din tv och du har inget bra sätt att se vilken kabel som klarar vad utifrån själva kabeln.

Den kabeln följer naturligtvis med TVn. :wink: