EU närmar sig krav på möjlighet till appar utanför App Store

Från sajten:
image

Dagen som Apple fasar kan snart vara här och det kan bli saftiga böter om de inte följer den kommande lagen om digitala marknader.

Lagen om digitala marknader har varit under arbete under en längre tid och de sista pusselbitarna kan vara på plats redan nästa månad. En av punkterna är ett krav på att man ska kunna ladda ner appar utanför bunden marknad så som App Store till iOS och att utvecklare ska kunna erbjuda eget betalningssystem som inte är låst till App Store.

Apple som länge kritiserat den pågående lagstiftningen i EU kan bötas med miljardbelopp om de inte följer de kommande kraven. Även om allt blir klart på papper och godkänns snabbt så kommer det troligen inte att bli en verklighet förrän tidigt nästa år.

Via: MacRumors

En ny verklighet indeed.

Har aldrig hört någon säga att de vill ha en till App Store på sin mobil.

4 gillningar

Jag har redan de appar jag vill ha på mobilen. Vet inte om en ny appbutik tillför så mycket. Tror det blir en större risk för skadlig kod tar sig in den vägen.

1 gillning

Den enda som efterfrågat en alternativ App Store måste ju vara Epic (Tencent) efter den här Fortnite härvan.

Jag är inte helt emot tanken att öppna upp lite för ladda ner appar från andra källor.
Görs det på rätt så.
Har ju funkat på Mac sedan begynnelsen att ladda ner appar från andra källor än App Store. Mac App Store är till och med en ny företeelse.
Där finns ju inte ens vissa appar för att dom inte stödjer den sandboxningen som krävs för Mac App Store.

1 gillning

Jag har länge hållt positionen att jag tyckt det bara riskerar att bli kasst med fler app-affärer. Till största del har jag fortfarande den åsikten. Exempel som har varit här innan kring virus är en sak. Men en sak jag tänker kan bli (för mig iaf) ännu tråkigare är uppdelning av appar i olika affärer.
Nu har vi en affär där vi hittar allt. Får vi flera affärer så kommer det direkt finnas intressen att låsa in kunder till ”sin” affär och det blir en uppdelning av populära spel/appar.
Detta tror jag kan göra upplevelsen betydligt sämre för användaren. TikTok och fortnite finns i en butik och Facebook och instagram i en annan exempelvis…

Men en sak jag kan tycka är fel det är att Apple ”äger” de ekonomiska transaktionerna. Som det är nu så har jag inga problem med det, men det finns ju nackdelar med en ensam aktör som har den makten. Apple kan exempelvis införa restriktioner kring vilka produkter man får köpa (det gör de redan idag till viss del). Det kan bli tal om påtryckningar på Apple både internt inom Apple och externt, kring vad användarna/app-skaparna ska få köpa/sälja.

Jag tror det kan bli krångligt i slutändan. Man kan i teorin bli tvungen att skapa ett konto och ett lösenord i princip för varje app.
Lite som på Apples TV operativsystem, ska man se på TV4 appen ska det bli ett konto för den etc…
Politiker förstår sig inte på teknik men ska detaljstyra allt. Blir en enda soppa…

Sideloading stavas: Porr!