EU kräver utbytbara batterier på bärbara spelkonsoler

Från sajten:
image

EU fortsätter att sätta press på teknikbranschen och nu har de ställt in siktet på spelkonsoler.

Nintendo har varit en av få tillverkare på marknaden men sedan Steam Deck lanserades har det blivit allt fler bärbara spelkonsoler. Nu vill EU att spelkonsolerna ska ha utbytbara batterier som är såpass enkelt att konsumenterna själva klarar av att byta dessa. Det här är en av många åtgärder från EU för att minska på det elektroniska avfallet.

Men det är ingen stress för teknikföretagen då lagen kommer att börja gälla från 2027. Så vi kan nog inte räkna med att nästa Nintendo Switch har ett lättåtkomligt batteri. Nintendo har inte haft utbytbara batterier sedan Gameboy Color som släpptes 1998. På den tiden var det AA-batterier som gällde.

Via: Gamespot

1 gillning

Att man själv ska kunna byta känns lite onödigt. Det skulle bara betyda att enheten blir större och troligen lite tyngre.

Kommer man ge sig där eller vill man att laptop ska börja få utbytbara batterier igen också?.

1 gillning

Yes både smartphones och laptops också.
Vi får hoppas att konsumenters designkrav tvingar dom till en snygg lösning :sweat_smile:

Kanske blir lite överkurs om man ska kunna byta batteri själv som på de första Samsung Galaxy modellerna.
Tror risken är att IP klassningen blir svårt att få till.
En kompromiss skulle kunna vara som på Nokia G22 och G42:

https://www.nokia.com/phones/sv_se/self-repair

S5 hade IP67 har jag för mig. S4 Active också tror jag.

2 gillningar