Många blev väldigt besvikna när Apple meddelade att de nya AI-funktionerna i Siri inte kommer att lanseras i EU. Efter en lång presentation av funktioner vi suktade efter, så talar de om att vi inte får dem.
Apple påstår att det är europeiska regler som står bakom beslutet, men enligt EU har inte dem något med beslutet att göra, det är Apples egna val.
Så Apple och EU verkar ha helt olika bilder av vad som egentligen hänt bakom kulisserna. Om det ändrar Apples beslut har vi dock svårt att tro.
I just detta fallet så skulle jag nog säga att EU gör rätt, att det är Apple som vägrar göra jobbet utan tycker de ska få frisedel istället. Jag såg någon ta upp Kina också, där har vi väldigt mycket hårdare regler och det är inget som Apple direkt skriker om utan de höjer bara rösten mot EU.
Apple har några datacenters, men vad jag förstår rätt få jämfört med andra tech företag. 8 totalt varav 2 i EU. (Meta, Microsoft eller Google har många mer) De kanske inte hade räknat med att AI skulle bli så stort. Så de kanske inte har så bråttom med att rulla ut Siri AI globalt. Så USA först, men även där relativt långsamt via en väntelista.
Jag funderar på om det är så att Apple tolkar EU-reglerna och EU-processerna på sådant sätt att de anser sig kunna säga det de säger. EU kan då lite falskt säga att vi har inget med beslutet att göra i mening att vi har inte provat ett enskilt ärende. Dvs det vi i Sverige skulle säga utövat myndighet, myndighetsutövning. Eller på vardagssvenska provat en fråga mot gällande lagstiftning.