Finns det något sätt att två familjemedlemmar kan dela på ett SL-kort så var och en har ett digitalt kort i mobilerna?
Nej, det går inte. Ni måste ha ett fysiskt kort om ni ska dela det.
Ah, det förklarar varför SL inte är med i appen Tickital. Flera regioner har ju möjligheten att låna ut sitt periodkort digitalt, men tydligen inte SL?
Kan tipsa om Tickital vars affärsidé är att du kan hyra ut ditt periodkort de dagar du inte använder det själv (även säsongsbiljett till fotboll). Du sätter priset själv och Tickital tar en liten avgift. Jag har haft god nytta av det senaste månaden då jag till och från behövt göra längre dagsresor i västsverige. Marknadspriset i appen blir ofta mindre än hälften av vad ett regionen runt för ett dygn direkt från Västtrafik skulle kostat.
Kan man låna ut sitt gymkort?
Vill du att någon annan ska träna dig i form?
Har du skaffat gymkort?
Fick inspiration.
Jag har en registrerad målgång i Stockholm maraton. Var i superform och siktade på en bra tid(för mig). Men blev skadad så jag funderade på vad jag skulle göra på startplatsen. Gav bort den till en snabb jäkel då jag tänkte att det kan ju vara kul att ha en bra tid registrerad..
Men kan man lite på folk? Min löpare gjorde en kass insats och fick en riktigt dålig tid, skyllde på vädret..
Det är väl det som kallas karma?
Hade ju varit perfekt om man kunde låna ut gymkort, men de är väl alltid personliga? Är väl det gymmen lever på, alla förhoppningsfulla årskort och friskvårdsbidrag som sedan underutnyttjas.
Men man undrar ju lite vad fotbollsklubbarna och trafikföretagen egentligen får ut av det. Om uthyrning av biljetter blir för populärt måste det ju i slutändan äta av deras intäkter. Men när Tickital presenterade sin idé i SVT:s Draknästet (20 min in i avsnitt 3/2024 ) verkade det som om de slöt någon form av avtal med företagen/klubbarna.
Svarar mig själv, trafikföretagen är inte odelat glada. Det är inte tillåtet att hyra ut sin periodbiljett i Västra götaland, Halland och Skåne, medan andra regioner tillåter det.