Estonia - fyndet som avslöjar allt

Är det någon som hunnit se dokumentären?

1 gillning

Har precis börjat !

Lilla Lindesberg där jag kommer från omkom 32 personer ja kände o visste vilka 20 av dom var , de bor ca 8000 pers hör så alla kände nog någon , kommunen hade personalresa … :face_with_raised_eyebrow::man_shrugging:t2:

Tänk om… Tänk om det är något… Som en ubåt… Jag har dock svårt att tro att något sådant skulle ha hänt, men bra att regeringarna snabbt tog frågan på allvar.

För oss som inte har sett, och bara vill veta vad det där fyndet som förändrar ALLT är?

Någon som vill upplysa?

Fyndet - hålet i skrovet på 4 gånger 1,5 meter som dom visat nu för första gången i dokumentären :man_shrugging:t2:

Vi kommer aldrig få veta vad som egentligen hände. Regeringen kommer lägga locket på.
Snart kommer man komma fram till att det inte finns några skäl för vidare utredning.

Ja e rädd för de , o swe har inte än gett medgivande om nya dykningar / inspektioner , frågan e bara , har dom alltid vetat om hålet , ubåt ? Va fanns där i e de nån som hämtat något ? Veckorna innan smugglade Sverige massa hemligt militärt material på samma båt !!..?

Har nu läst igenom ett par tjog sidor om detta på Flashback, och delar denna rädsla…

För många ”viktiga” personer som uppenbarligen har för mycket att förlora på att det görs en ”djupare dykning” (passande) i materialet… Någonting är det som luktar unket här…

Ja , de kommer nog avslöjas en del , eller så tystas de ner ännu en gång …

Uppdrag granskning hade ju lite intressant info kring Estonia:

1 gillning

Styvfar skulle ha åkt med Estonia den dagen med jobbet men blev magsjuk dagen innan avresa och valde att stanna hemma. Lyckligtvis klarade sig samtliga av hans kollegor bra :innocent:

Helt sjukt. Dokumentär som fängslar en direkt! Känns ju som en konspirationsteori alltihop. Att sånt här händer i vår närhet känns ju rätt overkligt och skrämmande… :scream:

Ja just det, den minns jag att jag fastnade framför för många år sedan.

Påstås hända i vår närhet”

3 gillningar

Finländska delen av den gamla haverikommissionen ställer en väldigt relevant fråga.

"Varför är det exempelvis ingen överlevande, speciellt de som befann sig i maskinrum och hytter nära hålet, som uppger att de hört något?

– Stålplattan är gjord av 8-10 millimeter tjockt stål. Om en sådan slits sönder så skulle ljudet vara fruktansvärt, säger Tuomo Karppinen till STT."

Och ändå så sitter överlevare och säger att de har hört kraftiga oljud?

Men det kanske är skillnad på kraftiga oljud och fruktansvärda oljud. Jag har ingen aning, har inte sett dokumentären eller satt mig in i detta i någon djupare form. Men att ingen har påtalat oljud verkar ju inte stämma.

Se där ja!

Jag tycker det är en intressant händelse. Självklart fruktansvärt för drabbade och sen ovanpå det känslan av att inte få svar. Ska försöka få tid till att kolla igenom dokumentären för att se vad som tas upp där. Kommer ihåg händelsen även om jag var ganska ung. Speciellt turerna där politikerna i princip lovade att man skulle bärga kropparna (och fartyget med, har jag för mig) men sen rätt va det var så skulle allt täckas med betong och hela tiden så sköts det på saker och tiden gick.

Har du ens sett dokumentärserien?