eSIM borde till klocka och iPad, kan man dela?

Hallå!
Jag har eSIM till min Apple Watch via Halebop, och nu funderar jag på att köpa en begagnad iPad LTE också. Frågade Halebops kundtjänst

Jag har ett eSIM till min Apple Watch som jag betalar 69kr i månaden för. Om jag nu skulle köpa en begagnad iPad 4G, kan den gå in i samma eSIM? Eller skulle jag behöva betala dubbla kostnaden?

och fick det extremt luddiga svaret:

Det e-SIM du har via tjänsten Halebop extend går endast att använda i enheten som det har beställts till. Alltså i klockan.
Vi kan bara garantera stöd för smartklockor på Halebop extend, så det är inte säkert att det går att koppla till en iPad.

Dom vet inte ens om mitt existerade eSIM funkar till paddan, eller om jag måste betala för 2st eSIM.

Är det någon här i forumet som använder flera eSIM, förslagsvis en till klocka och en till en annan enhet? Funkar det med samma eSIM eller behöver ni betala dubbelt? Är det operatörsspecifikt om detta funkar, eller borde det funka med alla operatörer?

Jag kör tvilling kort hos Telenor, m a o har jag 2 e-sim fast på samma abonnemang. Endast data trafik i ipaden.

1 gillning

Du kan inte ha ett eSim i två olika enheter. Så du behöver ett till, till din iPad.
Precis som du inte kan ha ett fysiskt sim i 2 enheter samtidigt.

1 gillning

2 olika esim behövs som andra skrivit.
Helt omöjligt för kundtjänst att veta vilken iPad du eventuellt ska köpa, så dom garderar sig.

Minns tyvärr inte om halebop stödjer fler än 1 esim. Telia kan t.ex köra 4 och det är samma ägare.

Du kan beställa esim härifrån:
| Halebop :+1:t3:

Hade du inte ett till ebersprächern i bilen också? Fast det kanske var något annat än Telenor?

Nix det är inga e-sim det är kontantkort från Netmore.

Så var det :+1: Vet du vad det är för inbyggda eSIM som tillverkarna har i moderna bilar förresten? Tror att alla bilar tillverkade efter 2020 (osäker på årtalet) som har en sån där obligatorisk SOS knapp i taket har ett eSIM som tillverkaren installerar.

Det är eSIM, operatör olika beroende på tillverkare.

1 gillning

Är det olika mellan olika iPads? Jag trodde alla iPads hanterade eSIM på samma sätt?

Tror du man kan ha fysiskt kort i telefonen, eSIM i paddan, och "esim extend" i klockan? För vanligt esim är väl gratis hos alla operatörer som stödjer esim?

Jag försöker som sagt bara komma på om jag behöver betala 70kr eller 140kr per månad. Helst betalar jag 70kr.

Funkar inte så.
Du behöver 2 abonnemang (2xpris) + eSIM till klockan (1x69kr).

OJ! Två abonnemang till och med??
Ursäktar om man låter korkad, men varför kan inte en padda dela abonnemang?

T.ex. på Halebop betalar jag 339kr för 30GB. Så om man vill surfa på telefon & iPad & klocka ska man betala 339+339+69 = 750 kr per månad??

Inte en aning. Jag kör ju med vev telefon i mina gamla bilar. :rofl:

Ja, om inte din operatör har tvillingkort (som t.ex. @RolexJocke har hos Telenor), vilket inte Halebop har vad jag vet.

För att den kräver sitt eget SIM-kort (fysiskt eller eSIM). Precis som en telefon.

Jockes juppynalle :joy:

Under tjänster på deras hemsida så listar de Extra surf SIM, 59kr/mån.
https://www.halebop.se/tjanster

Då delar du surfpotten med ditt abonnemang, 339+69(Klocka)+59(iPad) borde räcka.

Står dock inte om de stödjer eSIM på surfkortet, men det får man väl ändå anta att de gör.

2 gillningar

Det blir lite som tvillingkort (som Telenor), så det ska funka fint. :+1:

1 gillning

Fast @rolexjocke har ett företagsabonnemang och där är det andra regler.

På företagssidan ser det generellt ut såhär:
1 Huvudabonnemang sen kan man koppla på t.ex. 3 e-datasimkort. Vissa operatörer bjuder på det ibland, beroende på säljare och kampanjer/provisioner.

Brukar inte gå att göra som privatperson, men det finns undantag. :slight_smile:

Nä precis, men Halebop har ju Extra surf SIM, så resultatet blir likadant. :slight_smile:

Tidigare ingick ett datasim i mitt abonnemang men idag får jag betala 39:- + moms i månaden för det.

1 gillning

Rätt skum företeelse egentligen att man behöver betala för ett extra SIM som ändå är kopplat till mobilabonnemanget och datan dras från samma pott. Det vore ju en sak om man fick betala en engångsavgift för det fysiska SIM kortet, eller att man fick betala en engångskostnad för administration av eSIM, men förstår inte riktigt vad det är man ska behöva betala typ 50 spänn i månaden för egentligen.