Ersätta MacBook Pro 14 med MacBook Air m2?

Hej,
Arbetar som DevOps / utvecklare och har en fast dator som jag jobbar med Mac Studio men även en MacBook Pro 14 32GB som jag har när jag arbetar mobilt te.x. resor, olika kontor m.m.

Jag tycker att 14" är lite klumpig och har börjat funderat fall om man skall ersätta den med en MacBook Air M2 16GB ram eller 24GB ram med 512GB disk.
När jag arbetar "mobilt" kan jag oftast bara koppla in en skärm om det finns ledigt te.x. och då kör jag oftast laptopskärmen + den externa.

Men, jag vill inte göra något jag kommer ångra så min fråga till er är hur ni skulle ha tänkt?
Som sagt jag känner att MBP 14 är lite för klumpig och det jag gör mobilt är oftast mot servrar eller att jag skriver kortare saker i Rider eller vsCode dvs inga super tunga saker jag gör egentligen.

Köp Air av Apple och prova några dagar. Lämna tillbaka om ej nöjd.

Vi har utvecklare på jobbet som kör både 14" och Air M2 (med högre specs) och det verkar fungera fint. Dock är det mest testare som kör Air medans utvecklarna kör 14" men jag tror faktiskt det skulle gå lika bra med en M2.

Så jag tror att det kommer fungera bra för dig och Air är i ett riktigt trevligt format när man inte sitter på kontoret.

Ja, om jag ska köra tyngre saker m.m. har jag min arbetsstation för det.
Känns som att en MBP14 inte optimal för att vara mobil, absolut om det är din enda arbetsdator men om man endast ska ha den för att ha när man är på språng så nja.

på flygplanen funkade det inte så bra att ha den på bordet som fälls ut från sätet heller, vet att min gamla MBP 13" funkade bra där.

Då är nästa fråga om man ska ha 8 eller 10 core GPU. Blev lite tveksam på den.
24GB ram blir nog ett måste för jag är allt för kass på att stänga ner program likväl som att 512GB SSD räcker i och med att det är en mobil device framförallt kommer jag ha storage i cloud så att säga.

Så enda kvar är om det ska vara 8 eller 10 core.

Det blev en 8 core med 24GB ram och 512GB SSD.