Ersätta MacBook Pro 14 med MacBook Air m2?

Hej,
Arbetar som DevOps / utvecklare och har en fast dator som jag jobbar med Mac Studio men även en MacBook Pro 14 32GB som jag har när jag arbetar mobilt te.x. resor, olika kontor m.m.

Jag tycker att 14" är lite klumpig och har börjat funderat fall om man skall ersätta den med en MacBook Air M2 16GB ram eller 24GB ram med 512GB disk.
När jag arbetar "mobilt" kan jag oftast bara koppla in en skärm om det finns ledigt te.x. och då kör jag oftast laptopskärmen + den externa.

Men, jag vill inte göra något jag kommer ångra så min fråga till er är hur ni skulle ha tänkt?
Som sagt jag känner att MBP 14 är lite för klumpig och det jag gör mobilt är oftast mot servrar eller att jag skriver kortare saker i Rider eller vsCode dvs inga super tunga saker jag gör egentligen.

Köp Air av Apple och prova några dagar. Lämna tillbaka om ej nöjd.

Vi har utvecklare på jobbet som kör både 14" och Air M2 (med högre specs) och det verkar fungera fint. Dock är det mest testare som kör Air medans utvecklarna kör 14" men jag tror faktiskt det skulle gå lika bra med en M2.

Så jag tror att det kommer fungera bra för dig och Air är i ett riktigt trevligt format när man inte sitter på kontoret.

Ja, om jag ska köra tyngre saker m.m. har jag min arbetsstation för det.
Känns som att en MBP14 inte optimal för att vara mobil, absolut om det är din enda arbetsdator men om man endast ska ha den för att ha när man är på språng så nja.

på flygplanen funkade det inte så bra att ha den på bordet som fälls ut från sätet heller, vet att min gamla MBP 13" funkade bra där.

Då är nästa fråga om man ska ha 8 eller 10 core GPU. Blev lite tveksam på den.
24GB ram blir nog ett måste för jag är allt för kass på att stänga ner program likväl som att 512GB SSD räcker i och med att det är en mobil device framförallt kommer jag ha storage i cloud så att säga.

Så enda kvar är om det ska vara 8 eller 10 core.

Det blev en 8 core med 24GB ram och 512GB SSD.

Leverans i slutet av mars. Får se hur den står sig :slight_smile:

4 gillningar

Härligt! Håll oss uppdaterade!

Det här skall bli spännande att höra. MacBook Pro 14" är ju på pappret bättre på alla sätt och vis. Men visst är den större och "klumpigare".
<

@Marcus_Attefors
@Esse
Absolut jag gör det, min huvudmaskin är ju en Mac Studio och det jag använder min MBP 14" till idag som sagt när jag är på språng och då känns tyvärr 14":an väldigt klumpig av någon anledning.

Det jag gör på 14" på språng är:

  • kommunicerar (mail, teams osv)
  • Skriver C# och PowerShell eller annat språk, använder oftast vsCode eller JetBrains Rider.
  • Fjärrstyr infrastruktur genom RDP eller annan lösning.
  • Dokumenterar ev. möten osv.

Jag har ingen fantasi om att jag ska köra koden genom "the compiler" (glömt svenska namnet för det) det gör jag inte heller med min MBP 14" idag.
Utom jag skriver mest rent kod, eller gör någon to-do för validering osv.

Jag hoppas att jag har gjort ett bra val.
Jag resonerade följande när jag valde min konfiguration.

  • Velade mellan 16 och 24GB ram, men det föll på 24GB ram för jag är helt enkelt värdelös på att stänga tabbar, program m.m.

  • GPU valde jag 8-core för jag kommer inte göra något grafiskt på den, som "värst" skala ner en bild med Affinity Photo/design och det är inte särskilt krävande. Och som att den endast klarar en extern skärm kändes det onödigt att gå över 8-core som är standard.

  • Storage blev 512GB, velade mellan 512GB och 1TB men jag kände att jag kommer vara på språng och det är inte min main device vilket gör att jag klarar mig på 512GB då jag har det jag vill ha i iCloud eller annan molnlösning/storage lösning.

  • Jag funderade lite kring det där med att man endast kan ha en extern skärm inkopplad men åter igen det är inte min main devices och jag har inte tänkt att ha den på ett skrivbord då kan jag lika gärna gå till min Mac Studio. Men visst jag kommer till platser där jag kopplar in min MBP 14" till två skärmar absolut, men det är ju inte permanent utom endast tillfälligt. Därför kände jag att jag kan köra med en extern skärm + att jag har den inbyggda skärmen. Och på så sätt kan jag ha tangentbordet framme och använda det + Mus för MacBook Air:en vilket gör att man slipper ett externt tangentbord.

Leverans va i slutet på Mars återkommer med en recension sedan.

@Esse har en lösning för två externa skärmar!

Jag tror faktiskt det är ett bra val, med tanke på vad du skriver ovan så tror jag, med din setup att du kommer kunna göra allt utan problem på den. Gällande två skärmar så finns det lösningar att köpa i form av en "docka", det finns ett antal att köpa idag bland annat från Displaylink, men de kostar cirka 2500 kronor.

Men ska bli superkul att höra sen hur det har gått för dig!

Docka vill jag ju inte ha :wink: det är ju mobilt arbete den är tänkt för lite det som man egentligen har en laptop för :slight_smile: Jag rör mig som sagt mellan olika städer samt olika kontor inom samma stad m.m.

Aldrig beställt genom Apple förut men ordern har stått under "Bearbetar" i någon timme nu är det normalt?
Betalade med kort om det nu spelar någon roll och jag ser att dom inte har dragit några pengar heller vilket är lite underligt.

Dåså =)

Japp det är normalt, är ändå helg och en specialkonfig så inget att oroa dig för =)

Prefekt :slight_smile: brukar alltid låta inköpa sköta detta men gör det själv nu därav att man inte har någon susning hur Apple hanterar sånt här.

Ska bli spännande, aldrig fört över data från en "gammal" till en ny heller. Tänkte göra det denna gång då jag inte orkar installera om allt osv.
För om jag har förstått det rätt ska man kunna koppla ihop dom och sedan göra som en TimeMachine restore från en gammal dator?

Jag velade mellan MacBook Pro 14” och Air M2 när jag skulle ha ny jobbdator (hade en air retina från 2019).
Blev en pro 14”.
I början störde jag mig på tjockleken på 14” men skärmen är så sjukt trevlig, har inga problem att sitta en heldag med den. Däremot var det jobbigt att sitta med airen en heldag pga skärmen.

Dock, när jag plockar fram den gamla airen ibland så känns den väldigt trevlig pga dess tunna design och smidighet.

Bra input, dock tänker jag spontant att man inte kan jämför den gamla Air:en med den nya.
Den nya Air:en har ju 13,6" skärm vilket är lika stort som en gamla MacBook Pro.
Sen har den Retina med P3 och True Tone bla. detta innebär att skärmen i sig är lika som den gamla MacBook Pro:ns skärm - dock lite bättre till och med.
Skärmen har också 500 cd/m2 som max ljus och en MacBook Pro 14" har 600cd/m2 i SDR.

Visst MBP 14" har ju en XDR skärm såklart är den bättre men samtidigt sitter jag med mina två 4k 27" skärmar med IPS-Black (kontrast på 2000:1) med min Mac Studio.
Dvs dom är bra men XDR skärmen på MBP 14" är såklart bättre det jag menar lite här är att jag tror inte skärmen i sig kommer spela in när det kommer till hur bra den är.

Min tanke här är ju att använda den som en mobile devices dvs en laptop och inte en semi-stationär-workstation.

Min prövotid kommer såklart utvisa om jag har rätt eller inte, men som sagt jag tror inte man kan jämföra MacBook Air M2 med den gamla modellen.

1 gillning

Jag tror du kommer bli svinnöjd med din air (jag sneglar ibland avundsjukt på de som sitter med en sådan på snabbtåget mellan Sthlm och Gbg :nerd_face:)