Erfarenhet av uppvärmning, värmepump och Tibber

Jag startar en ny tråd @bjorsi. Kände att vi började ta över en annan tråd. En moderator kanske kan flytta våra inlägg i Renoveringsprojekt - toalett i tvättstugan - Nr 11 av bjorsi hit?

1 gillning

Uppvärmningen är Jord-/bergvärme. Pumpen är en Nibe F1255-16. Har ingen extern acktank till den. Det behövs inte. Den ger mellan 4kW till 16kW ut och det räcker till ett hus på 200kvm plus en verkstad på ungefär 60kvm i Jämtlandsfjällen.
Installerade den för 2 år sedan. Ersätta en gammal Thermiapump. Har fungerat klockrent sen dess.

2 gillningar

Ok, då fattar jag att systemet är relativt snabbt. Har man en stor ackumulatortank kanske man inte får ut lika mycket nytta av tibber då man har ett trögare system, men jag kanske tänker fel här :thinking:

Är det inte det Fabian kör med?

Fiffigt, har en Nibe-pump och har funderat på om det är någon vits att koppla den mot nätet. Har inte kommit längre än fundering då pumpen står lite dumt till om den ska anslutas med nätverkskabel. Hade varit smidigt om pumpen hade haft WiFi.

Krävs något mer än internetanslutning och rätt elleverantör för att det ska fungera?

Du behöver ha NIBE-Uplink för att den ska bli uppkopplad. Sen vet jag inte vad som krävs för Tibber.

Du måste ha ett speciellt månadsabb hos Nibe för att det skall fungera med Tibber.

Fabian förklarar mer i videon

Man kan koppla Nibepumpen till Tibber men det är bara för att kunna se olika temperaturer och ändra temperaturen via Tibber-appen.
Sedan kan man få pumpen att ladda hem aktuellt timpris men det har inget att göra med Tibber. För att det ska vara nån mening att aktivera det så måste man ha ett elavtal där man betalat timpris (som Fabian nämner)

Du måste inte ha ett speciellt månadsabonnemang för att få smart price adaptation att funka, däremot måste man ha ett betalabonnemang om man vill fjärrstyra pumpen genom antingen Tibber-appen eller via Nibes egna app. Via gratis abonnemanget kan man bara se pumpens inställningar i appen. @marges

Just så - som beskriver i filmen ovan! Har till och med satt rätt tidsmarkör!

Har alla sett filmen nu ? :grin:

Jo, fast när du säger att man måste ha ett speciellt abonnemang för att det ska funka med Tibber så låter det som du säger emot det som sägs i video.

Vem är Fabian? :man_shrugging:

Ja faktiskt det gör det ju lite :slight_smile:

Menade det du menar :slight_smile:

Je suis Fabian!

Enig att det är lite dumt att den inte har wifi. I början körde jag en wifi-brygga med hjälp av en Airport express men för att göra det driftsäkert så drog jag en kabel från teknikskrubben på övervåningen ner i källaren. Drog den utomhus så det var inte så mycket jobb.

Kan konstatera att för närvarande ligger Tibber rätt högt i prisläge.

Det toppar på över 1 kr/kWh på morgon och kväll medan det går ner till runt 70 öre / kWh runt lunch för att ligga på runt 50-55 öre/kWh på nätterna.

På Göteborgs Energi som vi ironiskt nog byter i från nu strax på huset (kört Tibber i lägenheten) ligger det på 56,29 öre/kWh just nu oavsett tidpunkt på ett års bindningstid.

Men det är väl rörligt på Tibber? Vädret gör ju att priset är väldigt högt nu.

Precis. Skall bli spännande att se hur det ser ut på helåret.

Göteborg

Min fru som bland annat jobbar med att köpa el får varje dag sms med elpriset för dom olika områderna (5 stycken) och det är aldrig roligt för er i Skåne. :grimacing: