Enklaste tänkbara router - vilken ska jag köpa?

Fick ett SMS av min moster att hon ska få stadsnät och behöver en “rojter” för att få internet i “datan”.

Eftersom jag kan “data” så faller det inom mitt ansvarsområde att lösa detta :slight_smile: Vill ha enklaste smidigaste routern som går till en liten peng. Allra helst Google WiFi men den är för dyr, men samma enkla tankesätt som den. Har ni något ni kan rekommendera?

1 gillning

Har en Asus RT-AC58U i sommarhuset. Föräldrarna är där själva en hel del och de har aldrig klagat.
Bra räckvidd är det också.
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/router/asus-rt-ac58u-v3/1010669.8935/

Jag hade kört på RT-AC66U B1 som har stöd för Ai-Mesh om det skulle behövas lite räckviddsförlängning. Delar samma hårdvara som det “större” syskonet RT-AC68U som är/har varit väldigt populär. Den är den router från ASUS som får nya firmware versioner först för att den är den överlägset vanligaste ASUS routern.

Tack för era tips. Routern ska användas i en lägenhet på 50 m2 så allt som finns tillgängligt är egentligen overkill. Hade Asus tidigare som fungerade bra, men enkelheten i Google WiFi är bättre.

1 gillning

I en sån liten lägenhet så är Mesh overkill så länge in stadsnätet är placerad på ett väldigt konstig ställe och lägenheten har konstig form alt, väldigt tjocka betongväggar.
Men Google wifi går kanske att köpa med bara en puck.

Ja precis, det är helt onödigt. Ja Google WiFi går att köpa med en puck men hade hoppats på att hitta något lika enkelt för kanske halva det priset.

Funkar denna tror vi?

Denna är den billigaste jag kan hitta, gillar att den uppdaterar firmware automatiskt på natten och känner tydligen själv av om “nätet” används så att den inte uppdaterar firmware när man sitter och kollar på favoritserien :slight_smile: Kan ju vara bra för den som inte är så bevandrad med tekniken att slippa göra uppdateringar via app/webbsida.