Enklare att ladda hos Circle K – så länge du inte kör en Volkswagen eller Skoda

Från sajten:
image

Circle K inför möjligheten att elbilarna startar laddningen automatiskt – detta utan att du behöver aktivera det via appen eller tagg.

Genom tekniken Autocharge så verifierar bilen sig själv mot laddaren och ditt konto. Därmed startar laddningen så fort du kopplar in laddhandsken. Allt du behöver göra är att lägga in ditt betalkort i Circle K Charge-appen och sedan registrera din bil i appen första gången du laddar.

Förfarandet är blixterenkelt. Men det fungerar dessvärre inte med alla bilar. Alla moderna elbilar från Volkswagen, Skoda, Cupra samt Audis Q4 E-tron fungerar inte med lösningen och kommer antagligen aldrig fungera. Det beror på att dessa bilar inte exponerar dess så kallade MAC-adress ut mot laddarna – detta ur säkerhetssynpunkt.

För problemet med Autocharge är att det rent teoretiskt går att norpa en bils MAC-adress och med det uppstår en viss säkerhetsproblematik. Det finns en annan liknande teknik som heter Plug & Charge som är betydligt säkrare. Dessvärre fungerar Plug & Charge bara om flera parametrerar är uppfyllda – först och främst stödjer tämligen få bilmodeller protokollet. Därefter måste du ha abonnemang via biltillverkaren och slutligen så går det då bara att använda det hos Ionity – en laddlösning som i dagsläget är tämligen dyrt jämfört med de flesta övriga alternativ.

Tesla å sin sida har haft automatiskt start av laddning sedan urminnes tider men det fungerar bara på Tesla-bilar. Övriga bilar får använda Tesla-appen för att starta Tesla-laddare.

1 gillning

Eller Honda e, tydligen :frowning:

Framförallt krävs CCS (i våras fanns 15000 registrerade Chademo-bilar i Sverige). Det är lite tröttsamt att elbilsnyheter ofta bara vänder sig till läsare som köpt ny bil under året.

Lite svårt för Teknikveckan att ändra på det när chademo är ett utdöende format.

2 gillningar

Det räcker gott för TV att skriva vad som gäller – i det här fallet att de bilar som saknar stöd är fler än de som nämns i texten. Alla som är intresserade av nyheter kring elbilar är inte per automatik intresserade av nyheter kring fabriksnya elbilar. (Det är sant att CCS är EU-krav för nya laddare, men antalet svenska Chademoladdare har aldrig varit fler än just nu och befintlig flotta är långt ifrån skrotfärdig.)

Nej jag förstår inte vad det är du är upprörd över :thinking:

Att texten, liksom många, utgår från att alla har årsfärska modeller. I det här fallet inte t ex Chademo eller Zoe.

Men du vet det så jag förstår fortfarande inte.

Och den som kör en bil med Chademo och är så pass intresserad av bilar och teknik att de läser Teknikveckans artikel om elbilsladdare bör vara medveten om att Chademo är på utdöende och själva kunna dra slutsatser kring det.

Chademo är ju elbilarnas micro-USB.

3 gillningar

Jösses. Ja, jag tycker att det är synd på en annars hygglig bevakning när vissa nyheter ser på elbilsmarknaden som ett par månader gammal och utgår från att läsarna just fått nyckeln till sin första bil. Det säljs ju fortfarande elbilar utan CCS, kan ni inte acceptera att ha ett uns högre redaktionell ambition?

Fast CCS har ju funnits i mer än ett par månader. Det är snarare så att Nissan borde skämmas som inte bytt kontakt, det gör Leafen svår att rekommendera.

4 gillningar

Må så vara att Nissan borde skämmas. Fortfarande väldigt enkelt att skriva vad som gäller.

Och det står i artikeln att det inte fungerar med alla bilar.
Cirkulera finns inget att se här.

Läs rubriken en gång till. Och leta i texten efter vad som krävs. Men för all del, var envis in i döden i att ingenting någonsin skulle kunna göras bättre.

Jag har läst och förstod direkt att CCS är ett krav :man_shrugging:

Nämen vad roligt för dig. Varför skulle inte andra laddkontakter kunna kommunicera ett unikt id? Varför lämna frågan öppen? Problemet är inte vad du förstår, utan vad andra kanske inte alltid förstår. Herregud vilken dryg infantil nivå det här är.

Sluta bråka vänner – det finns flera bilmärken som det inte fungerar med tex

  • Audi Q4
  • BMW iX1, i7
  • Cupra Born
  • Lucid Air
  • Maxus eDeliver
  • Mazda MX-30
  • ORA Funky Cat
  • Rolls-Royce Spectre
2 gillningar

Var och aktiverade det igår tack vare din film :slight_smile: :+1:

Anledningen som tyvärr gör att jag kommer stå över rollsen…. :joy:

2 gillningar

Känner mig kränkt, nu blir det till att byta bil! Dumma VW!