En av tre användare använder annonsblockerare

Från sajten:
image

En undersökning visar att en av tre använder någon form av annonsblockerare. Med andra ord är användarna trötta på att översköljas av reklam online.

Statistik från YouGov Profiles visar att dagens användare online är trötta på reklam och därför aktivt väljer bort cookies och använder annonsblockerare (adblockers) för att dölja sina digitala spår. Insamling av personuppgifter online för användning i marknadsföring har på senare år skärpts och cookie-policyn måste nu aktivt accepteras av användarna. Anledningarna bakom är många, men en viktig del är att marknaden inte tagit hänsyn till konsumenternas integritet och använt reklam som upplevs påträngande.

Paradoxalt nog tycker en stor del svenska användare att reklam i grunden är ett rimligt utbyte för att få ta del av innehåll gratis visar statistik. Hela 39,5 procent tycker detta, medan 32,5 procent är neutralt inställda till resonemanget och 28 procent inte håller med. Det finns med andra ord många användare som inte är helt emot annonsering.

Företaget Kobler som tittat närmare på undersökningen från YouGov ser att annonsmarknaden nu arbetar med alternativ som respekterar användarnas integritet. Exempel på detta är plattformar med kontextuell marknadsföring som nyttjar maskininlärning och artificiell intelligens utan att förlita sig på cookies eller annan persondata. Denna kombination av teknologier kan då koppla ihop en annons med en artikel som användaren läser för stunden.

Hur ser du på denna typ av marknadsföring?

Källa: Pressmeddelande

AdGuard Home på en Pie för nätet hemma plus AdGuard Pro på mobilen.

Inte en reklam banner så långt ögat når! :+1:

Förutom på bubblan va? <3

Jag ser det lite så som att det är ett nödvändigt ont om man vill kunna läsa sajter som inte ligger bakom betalväggar.
Man får acceptera det.

1 gillning

Inte ens bakom en betalväg slipper man reklamen, jag betalar både för DN och GP och där ser jag ändå reklam innanför betalväggen.
DN har haft nått erbjudande att man kan betala mer för att slippa reklamen fast det löser AdGuard åt mig.

1 gillning

Använder endast iOS och iPadOS.

1Blocker på alla våra enheter.

Jag kör både Ad Blocker & uBlock Origin. Reklamen förstör upplevelsen på de flesta forumen tyvärr. Jag slantar helt klart hellre för en Patreon än ser på all reklam.

2 gillningar