En AI-baserad Siri ryktas visas upp på WWDC i sommar

Från sajten:
image

Siri har aldrig riktigt varit den där smarta assistenten som vi alla hoppats på men frågan är om 2024 är året detta faktiskt ändras?

Alla stora företag så som Google och Microsoft jobbar stenhårt på sina generativa AI-modeller och Apple vill inte hamna skuggan och enligt rykten kommer Apple visa upp sin utmanare på WWDC i juni. Den kommer vara byggd på generativ AI och då öppnas portarna rätt rejält för den idag, rätt enkelspåriga Siri. Det ryktas att den nya versionen av Siri kommer fungera mellan dina Apple-enheter så om du har en konversation med Siri på din dator kan du direkt bara fortsätta på din telefon eller iPad.

Det ryktas även att den nya versionen av Siri kommer gå att koppla ihop med externa tjänster via ett API som Apple jobbar på men exakt hur det kommer fungera återstår att se. Om ryktet stämmer så kommer vi få veta allt om nya Siri på WWDC i juni. Frågan är bara hur smart de lyckas göra Siri då de värnar om integriteten på ett helt annat sätt än sina konkurrenter vilket både har sina för- och nackdelar när det kommer till att bygga upp en generativ AI-modell.

Via MacRumors

1 gillning

Skoj, då kanske man går över till iPhone igen nästa gång man uppgraderar.

1 gillning

ja där ligger dom efter , men går säkert om , precis som vanligt bara lite mera utarbetat , men sen så självklart

1 gillning

Detta tror jag faktiskt aldrig kommer ske tyvärr då de inte samlar in data på samma sätt som de andra. Men förhoppningsvis blir den iaf användbar, det är ju ljusår bättre bara det jämfört med hur kass Siri är idag.

1 gillning

sant haha , hoppas hon kan rycka upp sig lite iaf , men ja tänker mig i framtiden glasögon siri som kan allt , sa ska de va nån som gör helhetspaketet så blir de apple , men vi e nog 7-11 år bort kanske

1 gillning

Äntligen. Siri är kanske den produkt/tjänst som ligger sist jämfört med konkurrenterna i Apples portfölj.

Sedna är jag kanske för gammal, men jag tycker ofta det känns väldigt krystet att använda röstkommandon. Det är väl ok om man är ensam men så fort man är tillsammans med andra människor blir det krångligare.

3 gillningar

Använder det aldrig faktiskt, oavsett Siri, Google eller någon annan. Man är väl gammal. :man_shrugging:

1 gillning

Krystat blir det ju tyvärr när man redan innan man startat konversationen, vet att det med stor sannolikhet kommer sluta med att man ändå får ta till andra metoder för att få det gjort som man bad om från första början.

Försöker vara ”modern” och använda rösten då och då för att skicka meddelanden eller tända lampor men det är förenat med stor risk till förlöjlelse, speciellt om nån annan person är i samma rum och hör ens fruktlösa försök att leva i framtiden :sweat_smile:

1 gillning

Tycker röstassistenterna är bra för vissa saker. Sätta timers, öppna garageporten, ställa frågor om öppettider osv. Frågor som går fortare att ställa med rösten än at thitta en app och leta reda på rätt knapp. Skulle dock alal dagar i veckan ta ett tangentbord som är fullproppat med AI och fixar korrekta meningar istället för att bara rätta orden var och ett för sig utan att ta hänsyn till meningens mening.

1 gillning

Jag använder Siri mycket men som nämnts i tråden bara för enkla saker, timers, väder, musik, påminnelser, listor. För det tycker jag det funkar helt ok men några saker behövs för att göra Siri mer användbar, konversation så man kan ställa uppföljningsfrågor och kontext, min telefon vet ju väldigt mycket om mig och det borde ju Siri veta också. Frågan är om Suggestion API:t för Dagboken är början på det.

För egen del önskar jag mig också stöd för flera språk. Vi kör allt på engelska men jag skulle vilja kunna blanda in svenska också samtidigt.

2 gillningar

Kanske en korkad fråga, men om jag vill koppla in smarta prylar mot Siri så behöver jag HomeKit? Jag har smarta "puckar" som styr garageport och markiser, Roborock-dammsugare, Plejd osv.

Precis. Men homekit är ju inget man skaffar, utan något som tredjepartstillverkarna måste bygga in stöd för.

Tyvärr är Siri helt värdelös. När man frågar hur kallt det är ”i utomhus” (Netatmo-väderstationen är placerad i ett rum som heter utomhus) så berättar hon inte om det är plus- eller minusgrader. Och det är bara ett exempel.

Det är inte Siris fel, det är Apple som oavsett OS är värdelösa sedan länge när det kommer till +/- i temperatur.

1 gillning

Siri är värdelös på det mesta mer än att svara på vad 1+1 är.

Ett barn här idag ville veta vem som var Peg Parneviks pappa, så frågan ställdes enkelt till Siri, "Vem är Peg Parneviks pappa?", vad gör Siri, ringer upp Pappa i kontaktlistan. Totalt kass.

Denna har några år på nacken men tom Siri är förundrad över sin egen begränsning :sunglasses:

1 gillning

Siri har nog aldrig varit bra på någon av pyttespråken, som svenska. Det är inget nytt.

Funkar hur bra som helst på engelska.

2 gillningar

Så är det naturligtvis. Men en annan klassiker är att fråga efter luftfuktigheten och Siri svarar med att det är dunkelt. :man_facepalming:t3:

Ja, jag har varit med om liknande problem själv. Min mormor hette dessutom Siri, och det blev alla möjliga problem pga det.

Men min bil använder tyvärr Googles röstassistent och saknar CarPlay, och tro det eller ej så är Siri ljusår bättre än Google-skiten i bilen.

Tycker Microsoft Copilot funkar hyfsat ändå (finns både till android och iOS). Har i och för sig inte testat så mycket.
Google släpper en uppdaterad version inom kort:
Here's what Google Assistant with Bard will look like (androidpolice.com)

Så det blir väl ett race vem som vinner. Huruvida Apple lyckas återstår att se.

Kan bli med iOS 18 Siri uppdateras:

2 gillningar