Elsparkcyklar kommer förbjudas på gångbanor

Från sajten:
image

Elsparkcyklarna har verkligen tagit världen med storm men de har också skapat en hel del problem och från och med 1 september får de inte framföras på gångbanor.

Det är infrastrukturminister Tomas Enroth (S) som idag meddelar att elsparkcyklar kommer att förbjudas att köras på gångbanor från och med den 1 september i år. I sitt uttalande säger Enroth:

Nu får vi ordning och reda på våra gator. Att elsparkcyklar kör för fort på gångbanor har varit ett stort problem i många städer, nu är det slutlekt.

Så äger du en elsparkcykel eller hyr en så måste du hålla dig till cykelbanan med start den 1 september.

Via Aftonbladet

1 gillning

Symbolpolitik. Politikerna slår sig för bröstet och säger att de har löst problemet. Men lagen kommer vara snudd på omöjlig att upprätthålla. Risken att bli stoppad av polisen måste ändå i ärlighetens namn anses som liten då polisen även har en del annat att syssla med.

En lag lika tandlös som bestämmelsen att man numera måste registrera kontantkort. En ren skrivbordsprodukt.

1 gillning

Kommer säkert vara svårt att upprätthålla men många kommer nog sluta köra på gångbanorna nu (sen finns det ju alltid rötägg som inte kommer göra det) när det blir ett förbud. Så jag tror nog ändå att den stora massan som idag kör där kommer försvinna men vad vet jag, jag kanske har för stort hopp på mänskligheten.

1 gillning

Elsparkcykel räknas ju till trafikslaget cykel som skall ledas på gångbana. Men bra om det förtydligas i trafikförordningen. Och blir det möjligt att bötfälla så ökar efterlevnaden.

Hur ser ditt förslag ut till att lösa problemet?

Så mycket som det cyklas på gångbanor och trottoarer fast man inte får så håller jag med om att jag ser ingen direkt praktiskt betydelse av denna lag

Jag är rädd för att du har det :slight_smile:

Jag antar att jämföra elsparkcyklar med kärnvapen också är ironi? Ironi bör kompletteras med emojis för tydlighetens skull. :joy::joy::joy:

1 gillning

Kan tycka att du har en poäng :ok_hand:

Lite kanske, men skillnaden mellan kärnvapen och elsparkcyklar är hårfin :wink:

Tyvärr får folk inte läsa poängen pga att vissa här är tämligen lättkränkta.

Jo då, den går att läsa :wink:
Men visst är ”safe space” tänket bedrövligt :man_shrugging:

Lägg ner nu Alix.

2 gillningar