Elon Musk visar upp interiören i nya Model S

Man har ju nacke och ögon!

2018 var det prat om att det skulle bli lagkrav från 2021 inom EU, verkar inte så det gick igenom. Vilket är korkat.

Just backkamera har väl viss problematik genom att den gör folk lata som inte tittar bakåt (Notera nu att jag gilla det själv, men så är jag lat också :))

Undra hur man tänkte egentligen med en halvratt. Ofta man vill rotera ratten mer än ett varv och det är svårt att gör hand över hand rörelsen när man hälften av gångerna inte kommer att hitta ratt.

Undrar om det finns regler för hur en ratt ska vara utformad rent säkerhetsmässigt? Kanske är en grej Elon gör för att skapa hype och rubriker och sedan blir det en vanlig ratt iaf pga EU eller liknande.

Jag har lättare att leva med ratten än avbetalningsplanen iaf :smiley:

Ratten är på god väg att fasas ut helt och hållet av Tesla. Den används ju knappt överhuvudtaget? Får Elon med sig lagstiftarna så fyller den inte längre någon funktion… Så det är väl inte jättekonstigt att man väljer att ”fasa av” den innan man fasar ut den helt och hållet. I en övergångsperiod på några år.

1 gillning

Den kollar med ett par sekunders mellanrum att du håller i ratten. Men det handlar ju mer om lagstiftning än om att bilen inte skulle klara det.

Brittisk och Holländsk motsvarighet till Transportstyrelsen har bekräftat att Teslas Yoke steering är lagligt i respektive land.

Transportstyrelsen har sagt att den är godkänd här i Svedala också.

Då kanske de här är godkända också? Var ju en big no no när man var ung. :joy::joy:

2 gillningar

Hur ser det ut i övriga landet?

1 gillning

Jag läste någonstans att dessa var olagliga?

1 gillning

Jag tror också de är det fortfarande. Ser de ibland i lastbilar men de har kanske en snabbkoppling så att de kan plocka bort den kvickt när de blir invinkade.

1 gillning

Nja…
Efter vad jag hört från motorjournalister så är teslas självkörning på åtminstone svenska bilar inte speciellt imponerande. Finns de som anser att de där dryga 60 tusen som den kostar kan vara något av det mest bortkastade när det kommer till utrustning.

Ja det är helt olika mjukvaror i Amerika ska och europeiska Teslor - Teslorna fungerar ungefär som övriga modeller här.

@iDrewn det var ett skämt :slight_smile:

Dottern köpte fsd till sin model3 för 2 år sedan… totala pengar i sjön nu när hon sålde tillbaka den till tesla.

Är det inte så med all utrustning? Får inget när man byter in och avdrag om det saknas. Moment 22.

10 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Lyset på bilen