Lyset på bilen

Är det inte som så att avsaknaden av viss utrustning kan göra en bil lite ”kall” på marknaden? Hade inte en tanke på ledljus när jag köpte bil -17. Nu är jag glad över att säljaren rekommenderade det när jag frågade om han tyckte jag glömt beställa något av vikt :slightly_smiling_face:

Vad tycker du om LED ljusen? Jag har ett par på ingång från Osram.

Förstod det :joy:

Jag har en vanlig golf -17 med led istället för ”vanliga” lampor. Det är med andra ord inga extraljus. Skillnaden var mycket tydlig jämfört men min gamla Skoda från -08.

Väldigt trevligt att den lyser extra åt det håll man svänger, åtminstone i lägre fart. Om det fungerar så i högre hastigheter har jag inte tänkt på.

1 gillning

De jag har på ingång är ersättningsstrålkastare, inte extraljus. Har Xenon idag som ska bytas ut men har inte testat LED i mörker än.

Har aldrig ägt xenon. Det gick förbi mellan mina bilbyten, fanns när jag köpte ny -08 men var på tok för dyrt.

Igen aning om hur led står sig i jämförelse med xenon.

1 gillning

Jag antar att LED blir ett bra lyft enligt specen iallafall, kommer även att uppdatera LED rampen då min är 8 år gammal & det har hänt lite. Satsar lite på bilen jag har då transportstyrelsen vill ha lite drygt 20K om året i skatt på en ny.

Enligt Osram:

  • Upp till 200 % starkare
    ljus1)- Upp till 100 % vitare
    ljus2)- Färgtemperatur på upp
    till 6 500 Kelvin- Upp till
    200 m lång ljuskägla- Se
    längre och reagera tidigare

Misstänker att ganska många drar sig för att köpa ny bil med tanke på de nya skatterna :pensive:

En välbeställd vän köpte sin första begagnade bil på väldigt länge. En Panamera med V8. Resonerade som så att han kan lika gärna kunde köpa den istället för en ny bil med tanke på skatter.

1 gillning

Vissa årsmodeller är ju helt klart osäljbara just nu.

Nu kommer snart @Zop och splittar. :joy::joy:

2 gillningar

Vi tackar @Zop för detta. :+1:

1 gillning

En fördel med leasing är ju att man inte behöver bry sig om extra utrustning för eftermarknad

1 gillning

Fast det är till ett pris :wink:

Man betalar ju tyvärr värdeminskningen samtidigt som man inget äger. Men leasing är ju bekvämt och bekymmersfritt om man vill byta vart 3:je år. Jag leasade 4 bilar (VW Caddy) på raken 2000-2012 och la minsta möjliga restvärde, löste ut de när avtalet gick ut och sålde de själv. Sista bilen (VW Amarok 2012) lla jag som ett vanligt lån på 4 år utan restvärde. Så den är lite drygt 8 år nu och betald sedan 4 år så den tänker jag behålla några år till då den snart passerar 10000 mil bara.

1 gillning

Ja allt har ett pris. Men för att jämföra måste man ta med service, värdeminskning, försäkring, ränta och till sist reparationer för att jämföra äpplen och äpplen. Leasing är det månadskostnad och drivmedel det enda. Nackdel med leasing är att det är svårt att pruta. Å andra sidan behöver du inte tänka på andrahandsvärdet. En bil är tyvärr ett stort svart hål oavsett form :slightly_smiling_face:

1 gillning

Jo, äga eller leasa kan diskuteras i det oändliga. Finns argument för båda. I slutänden så tror jag det mest handlar om vad man verkligen tror på och hur mycket man kör. Jag köpte ny bil juni -08 för 197500:- sålde den för 47000:- januari -18. Tror den gått ~ 12000 mil då. Enda rena reparationen var ett okbyte och en omgång sommardäck. Resten är kostnader jag haft även på en leasingbil.

Å andra sidan kan man motargumentera med vad jag fått om pengarna funnits på börsen🤷🏻‍♂️

1 gillning

Japp, få bilar man går plus på. :joy::joy:

1 gillning

Är det ok att byta från xenon till led på halvljus själv? Måste något reggas om? Är det bara lampan eller hela insatsen du byter?

Xenon lyse på max 35 watt har inga nivågivare utan är fast och då är det inga problem att byta. Xenon över 35 watt kräver detta vilket man kan identifiera vare gång du startar bilen så går lampan upp och ner och letar upp nivån den ska vara på. Dessa reagerar blixtsnabbt vid hålkörning eller nivåändring av karossen och kompenserar så att man inte bländar mötande fordon. Så jag antar att har man nivågivare är det inte bara att byta. Jag ska byta hela strålkastaren och Osram säger då att de inte är för bilar med Xenonljus. För att komplicera det hela ytterligare så har min bil halogenljus från början och jag har ersatt originalstrålkastarna med original Xenon 35 watts strålkastare så på min bil fungerar det med LED. Jag tror inte man kan sätta LED lampor i en strålkastare som ej är avsedd för detta. Det blir nog som ful Xenon, felaktig ljusbild. Ingen registreringsbesiktning behövs om man sätter dit rätt saker som korrekta LED strålkastare, monterar man fullampor så blir bilen inte godkänd på besiktningen.

Ah, trodde all xenon var nivåreglerad :smiley: