Elli

Från sajten:


Elli Charging är laddabonnemanget för elbilar som är billigare än de flesta – vad är haken. Ja det finns en månadskostnad. Och du binder dig i 12 månader.

Men månadskostnaden är lägre än de abonnemang som du kan teckna genom flera biltillverkare. 129 kronor per månad. Därefter laddar du hos Ionity för så lågt som 3,15 kr per kWh. Övriga DC-laddare går för 3,90 kr.

Men hur kan Elli vara billigare än till och med de biltillverkarna? Audi tar exempelvis 3,80 för Ionity. Då är månadskostnaden 189,50 kronor i månaden. Audis moderbolag Volkswagen tar dock exakt samma pris som Elli. Det gäller både månadskostnaden och pris per kWh.

Ionity

Det är ingen slump. Elli är nämligen Volkswagen Group Charging GmbH. Anledningen till att det är lite dyrare med Audis variant beror nog på att de “bjuder” på månadskostnaden första året. Men samtidigt får då de som tecknar upp sig år 2 och framåt vara med och betala för andras gratistid.

Audi Etron laddar vid Ionity Värnamo

Tipset för Audi-ägare och andra som köper bilar från tillverkare där månadskostnaden ingår första året är att säga upp avtalet direkt. Då löper det på utan månadskostnad i ett år. Därefter hoppar du på Elli i stället och på så sätt får du en fullt rimlig månadskostnad på 129 kronor per månad. Samt det billigaste sättet att ladda bilen hos de flesta laddstationer. Lite beroende på hur mycket du betalar elen hemma och dess nätavgift så kan det under vissa månader dessutom vara billigare att ladda ute på stan än hemma.

Mer om Elli och hur det fungerar med app och kort med mera går @cgullin från Guiden om Elbil igenom i videon ovan.

Ionity eller Tesla Superchargers?

Precis som Ionity (Via dem själva eller via Elli med flera) erbjuder Tesla ett abonnemang för att få ner priset. Ionity har som bekant fasta priser per kilowattimme (kWh) medan Tesla har rörliga priser. Vi kollar priset på Tesla Superchargers på fyra ställen i olika landsändar så som de var den 26 oktober 2022. Pris utan abonnemang inom parantes. Priset är per kilowattimme (kWh).

  • Ystad: 7,90 kr (9,10 kr).
  • Enköping: 8,20 kr (9,40 kr).
  • Sundsvall: 5,15 kr (7,70 kr).
  • Övertorneå: 5,60 kr (7,80 kr).

Ionity-priser via Elli

  • 3,15 kr (Utan abonnemang: 8,70 kr).

Det betyder att Ionity med Elli-abonnemang är 3 kronor billigare per kWh jämfört med Teslas jämförelsepriser för dagen. Där Tesla är som dyrast för dagen är Ionity hela 5 kronor och 5 öre billigare per kWh.

Polestar 2 framifrån

Skall vi ladda en Polestar 2 Long Range från 10 till 80% är det cirka 46 kWh. Det betyder att det kostar cirka 145 kronor att ladda bilen hos Ionity med ett Elli-abonnemang. Medan det skulle kosta ca 237 kr i Sundsvall och 377 kr i Enköping med Tesla-abonnemang. Till Teslas fördel är det ingen bindningstid. En annan fördel med Tesla är att de har betydligt bättre utbyggt nät i norra Sverige. Där ligger övriga långt efter. Men i resten av landet är det rätt självklart vad vi väljer.

2 gillningar

har tesla ägarna börjat överge superchargers ännu?. Såg nu de kostar 8kr/kWh för Tesla.

Lär bli ännu mer kaos vid ionity framöver när det är sådan extrem prisskillnad.

Det där släpper så fort du har en elbil, kände/trodde likadant innan jag skaffade en. :slight_smile:

Här är karta över samma område du postade tidigare ungefär med +50kW-laddare med Elli.

@cgullin har såklart gjort en video.

3 gillningar

I appen som @Esse tipsade om hittar jag inte Elli, We Charge eller InCharge som vid en snabb titt är vad Elli består av. Ska man söka på något annat eller måste man ha en annan app? Tänkt kolla mer exakt var de där finns.

Elli är VWs grej som alla kan använda och har avtal med många laddoperatörer, har inga egna laddare. Ladda ner appen bara om du vill kolla.

1 gillning

Från sajten:


Elli höjer priserna och det rejält. Därmed försvann sista möjligheten att ladda på Ionity för billiga priser för gemene man och kvinna.

Hela Elli-abonnemanget gick över en natt att vara billigast till att i princip vara dyraste lösningen att ladda. I rena kronor är höjningen från 3,3 kr per kWh till 5,7 kr per kWh för Ionity och för övriga är det från 4,95 kr per kWh till hela 7,53 kr per kWh.

Har du Elli idag så gäller de gamla priserna fram tills det abonnemanget går ut – ett år efter att du tecknade det från början. Det samma gäller Volkswagen WeCharge, Audi Charging, Skoda Powerpass och Cupra Easy Charging.

 

7,53kr/kWh, då är det ju billigare att åka fossilt. Tur att man inte behöver så många kWh för att ladda plug-in hybriden. Betalar fortfarande 3kr/kWh för att ladda mitt 14KW batteri, då kommer jag 7-8 mil. Helt okej ändå :slight_smile:

Beror väl på vad man jämför antar jag, vår Kodiaq snittade 0.9 l/mil (bensin), MY:n ca 1,5 kWh/mil, där blir det ju fortfarande dyrare med bensin.
Vår V60 drar ca 0,5-0,6 l/mil (diesel), går väl ungefär jämt upp mot vår MY om vi nu hade betalt 7,5 kr/kWh.

1 gillning

Ingen laddar väl för 7,53. Circle K, OKQ8 etc är billigare med ordinarie pris och finns typ överallt.

Tycker man ser en jäkla massa bilar på CircleKs laddare

1 gillning

Yep. Kostar väl 6kr har jag för mig.

edit: 5,99 till och med.

1 gillning

Det är ju numera rätt ok pris... Tyvärr

Om jag får vara djävulens advokat😉

Förmodar att du jämför stadstrafik, dvs där fossilerna är sämst och elbilen bäst. Som jag ser det så är det vid landsvägskörning som de höga laddpriserna är ett problem och då förmodar jag att förbrukningen blir annorlunda för dessa bilar?

Nej jag tänker på vad vi snittat vid blandad körning, nu har vi ju inte haft bilen så länge men vi åkte en sväng på 18 mil (enkel väg) med landsvägskörning i helgen och låg kring 1,46 kWh/mil om jag minns rätt. Man kan ju även räkna på 2 kWh/mil och fortfarande åka billigare än Kodiaqen typ.

1 gillning

Då är Kodiaqen betydligt törstigare än jag gissat på. Jag har en golf(bensin) som ligger på knappt 0,55 vid landsvägskörning. Känns sådär att den går billigare än en elbil med dyr DC laddning :disappointed:

Ja minst sagt törstig bil :stuck_out_tongue:

Men när vi laddade på Ionity i södertälje så kostade det 8,7 kr/kWh, har det blivit billigare nu? Kollade även Ionity i Plugsurfing-appen här i Gävle igår, då kostar det drygt 9 kr/kWh där?

Nu laddar vi 99% där hemma, men har inte hunnit sätta mig in i allt :stuck_out_tongue:

”Glömde” iofs i min ”ekvation” att under förutsättning att man laddar hemma så påbörjas alla långresor med billig el.

Förslagsvis använder man en billigare lösning :slight_smile:

1 gillning

Från sajten:


Roaming-lösningen Elli har på relativt kort tid gått från att vara ett av de bästa och billigaste abonnemangen till att först bli ganska dyrt och, från och med imorgon, även ganska dåligt.

Tidigare var Volkswagen-ägda Elli ett bra sätt att minska sina laddkostnader genom att teckna ett månadsabonnemang för en liten summa. Då kunde vi ladda framförallt på Ionity till mindre än halva priset, men även relativt billigt på andra DC-laddstationer.

Våren 2023 ändrades dock allt, och priserna höjdes rejält. Både månadskostnaden och själva laddkostnaderna – särskilt för laddning utanför Ionity och några andra ”partner-nätverk” – fördubblades nästan, vilket gjorde Elli till en dyrare lösning än att ladda via respektive laddoperatörs egen app, tagg, eller helt enkelt betala direkt med betalkort.

Kvar fanns dock möjligheten att få allt samlat på en månadsfaktura, vilket har varit värdefullt för oss som kör mycket i tjänsten.

Men från och med imorgon förändras detta. Information om detta har skickats ut via e-post till användare av både WeCharge och Audi Charging – två tjänster som är respektive bilföretags varumärken på just Elli.

Den största negativa förändringen är att betalningen kommer att dras direkt efter varje laddning, vilket innebär en specifik faktura för varje tillfälle. Detta tar bort fördelen med Elli ur ett redovisningsperspektiv.

De nämner också att tjänsten endast är avsedd för individuell användning, men vad detta exakt innebär är oklart – det kan betyda en person per abonnemang eller en bil per abonnemang.

Exakt vad detta betyder går inte att fastställa, då vi inte har kunnat läsa de nya användarvillkoren – det saknas en länk dit. Mailet som skickades ut hade dessutom ”påminnelse” i rubriken, trots att vi inte tidigare fått någon information om förändringarna.

Slutklämmen i mailet är: ”Tack igen för ditt fortsatta förtroende och stöd när vi strävar efter att förbättra våra tjänster. Vi är fast beslutna att leverera den bästa möjliga upplevelsen och ser fram emot vad som ligger framför oss.”

Det gör däremot inte jag – för jag ser ingen anledning att använda Elli längre. Det är varken billigare eller bättre i ett Europa som snabbt fylls med betalkortsläsare på nästan varje laddterminal till priser som är lägre än Ellies. Vill vi ladda billigare på Ionity är det dessutom mer prisvärt att teckna ett abonnemang direkt med dem.

Dessvärre krävs fortfarande Elli för att använda Plug & Charge på Ionity för Volkswagen-gruppens olika bilmärken.

1 gillning

Hahaha..
Älskar rubriken med att en försämring faktiskt betyder att det blir sämre.. i detta fallet.
Fast när är en försämring något positivt?