Elförbrukning & annan hemautomation

Kyl och frys är dom värsta energibovarna om du inte har eluppvärmning, så kolla att du inte har dom väldigt lågt ställda. Beror också väldigt mycket hur många ggr folk öppnar dom och om dom står och hänger och bara glor in med dörren/na/locket öppna för att se om dom vill ha något… oftast barnen typ tonåringar :wink: … sen kommer faktiskt TV på en hög plats också… och lika högt om du har en kraftfull dator med stor skärm… antar du inte har elbil?

Betala och glöm :blush: Vi har samma typ av lägenhet, två vuxna och en tvååring och betalar ~550 varje månad. Bara en tv som står på när den används, men har en liten dator som agerar server och en NAS med fyra diskar. Båda dessa står på 24/7.

Betalar ca 400kr/månad i :zap:.
En NAS som tuggar 24/7, en tv som står på minst 10h/dag, lampor, kyl och frys m.m.

Bor i en tvåa och lever hellre bekvämt än att tänka på de tior jag kan spara på att slå av saker, då hoppar jag hellre över en pizza per år.

2 gillningar

Bor i en trea och betalar 200-250kr i månaden. Två vuxna och mycket som står och går. Det som gör att vi kommer så pass billigt undan är att föreningen har ett gruppavtal på elen så betalar ingen nätavgift men har istället en lite högre kWh-kostnad.

Hej! Har ett par frysar hemma - En halvfrys i köket och en halvfrys i ett skåp. Ingen av frysarna har direkt något varningssystem för om temperaturen sjunker under en viss grad. :thermometer:

Min fråga är, finns det någon smart mackapär/uppkopplad termometer, att stoppa in i frysarna så att man kan få temperaturvarningar i telefonen? Så att man på så vis vet om frysen står på glänt (har hänt ett par gånger nu… Alltid lika roligt när det händer :sweat_smile: :sob: )

Hushållet har - iPhones/iPad, Deltaco Smart Home, Google Nest Mini 2:nd gen.

Jag kör med Aqaras tempmätare och funkar kalas.

Läs mina inlägg från början i denna tråd så får du en uppfattning om det hela.

Aqara kör med Zigbee-protokollet så vet inte om dina hubbar stöder det, men det borde dom göra annars är Aqaras hub rätt billig, och väldigt lätt att använda och att sätta upp nya mätare etc.

Får larm på mina enheter (iPhone och iPad) via deras app, samt kan se kurvor etc på mobilen, även hemifrån viket visas i mina inlägg ovan.

Grymt! Tack :grinning: hittade att du länkat till denna sidan https://automatiserar.se/test-av-xiaomi-aqara-temperatursensor/ :+1: verkar som att Aqara är vad jag söker.

Använder du dem själv? Undrar i så fall om det är enkelt att installera dem och konfigurera dem efter mina önskemål, så det bara är att trycka på köpknappen :stuck_out_tongue_winking_eye::white_check_mark:

Glad att kunna hjälpa till :slight_smile:

Jag har sex stycken :slight_smile:
Om du har aqaras Hub så går det på mindre än 30s annars vet jag inte, sen tar några sekunder att ställa in ev larmnivåer etc.

Rättelse: Jag har nio stycken varav sju är Aqaras + en Aqara reserv om den i frysen mot förmodan skulle paja.

TVOC mätning under dygnet, undrar om topparna är när man luftar en manlig? :slight_smile:

Test Effektförbrukning Lampor under 15minuter:

1: Vanlig 60W = 5,81 W

2.: Philip HUE 9W dimbar 100% lyse Actic aurora = 7.42 W

3: Philip HUE 9W dimbar 100% lyse Consentrate = 8,65 W

4.: Philip HUE 9W dimbar 50% lyse Consentrate = 8,17 W

6: Philip HUE 9W dimbar 5% lyse Consentrate = 3.68 W

7: Philip HUE 9W dimbar 100% lyse st.by off = < 1W

Tack för all input, antar det bara är att svälja kostnaden.

Det som snurrar 24/7 är en NAS (som egentligen inte används) samt en Mac mini som agerar server.

1 gillning