Elförbrukning & annan hemautomation

Japp, men Vattenfall vägrar släppa mitt avtal med dom i förväg men snart så :slight_smile:

Håller med till 100%. Bor man i lägenhet så kan man på sin höjd spara några tior

Exakt, så länge man har några hundralappar i månaden finns det ju inte så mycket att kapa. Kuta runt i hela huset och slå av standby lägen och släcka lampor tror jag knappast man blir rik på. Ett par streamingtjänster är ju samma pengar i månaden exempelvis.

1 gillning

175 m2, led-spottar i tak, fönster och utomhus och alla vitvaror nya. Har en del belysning på på natten men i övrigt inget speciellt. Har svårt att tro att jag skulle kunna kapa bort så många procent genom att jaga strömförbrukare.

2 gillningar

Tja, om man inte läser allt så, det är ju den bästa dom hittat och har en noggrannhet på +/- 0,3 °C och mätområde -20 - +50 °C samt att när jag kontroll-mätte med min PT-100 givare så stämde det precis mellan +30 - +5 °C (Elektroniken i min PT-100 klarar inte kallare (gammal))

Från Aqaras hemsida:
Model:

WSDCGQ11LM

Wireless Protocol:

Zigbee

Battery:

CR2032

Dimensions:

36 × 36 × 9 mm (1.42 × 1.42 × 0.35 in.)

Temperature Range and Precision:

-20℃~+50°C, ±0.3℃ (-4℉~+122℉, ±0.5°F)

Humidity Range and Precision:

0 – 100% RH (non-condensing), ±3%

Atmospheric Pressure Range and Precision:

30 kPa – 110 kPa, ±0.12 kPa

What’s in the Box:

Temperature and Humidity Sensor x 1, Sticker x 1, Quick Start Guide x 1

App:

Apple Home app (iOS 10.3 or later), Aqara Home app (Android 5.0 or later, iOS 10.3 or later)"

2 gillningar

Det är ju därför man skaffar smarta hem prylar så man slipper att kuta runt… :wink:

1 gillning

Är man pensionär så är några tior inte att förakta… men tänker mest på miljön och gör så gott jag kan utan att överdriva för mycket.

Angående kyl och frys… grejorna som reglerar temperaturen är inte av överdrivet bra kvalitet om man inte köper någon av lyxmodellerna utan det är en ungefärlig on-off reglering, som i mitt av hyresvärden tillhandahållna kombinerad kyl och frys av Cylinda från ca 2010 :wink:

Just nu visar frysen -14°C medan Aqara visar -20°C

Men dyra kameror och linser är inga problem. Sila mygg och svälja elefanter.

Du har fortfarande inte fattat att det var ett skämt SKÄMT s k ä m t joke osv

1 gillning

Svårt att avgöra om det är ett skämt eller inte utan smileys.
Jag brukar lägga till en :wink: för att det ska framgå :grin:

För dom som inte trodde mig om on/off tempreglering vanliga kyl och frysar:


Energi förbrukning dator system när skärmen går i vila:

Måste rearangera om viss eldragning i datorhörnan, allt är kopplat till smartpluggen, och igår när jag kom en bit hemifrån så bröt den strömma till allt… så inga smarthubbar, White Tower of Apple etc hade nån kräm…
Fattar bara inte varför, finns inget geofence eller inställningar för det mot brytarna, inte vad jag kan hitta iaf. Aqara systemet Smart Plug.

Edit: Måste ha varit SBS, för idag stängde den inte av sig när jag var hemifrån…

Är det inte dags att flytta detta till en egen tråd. @Zop

Men för att lägga mitt strå till stacken. Bor man i lägenheten eller har ett någorlunda nytt sätt att värma huset. Lägg energin på något roligare i livet.
Ni sparar typ ingenting på detta jagande.

Mvh/ En som har en fru som jobbar på ett elbolag. :wink:

4 gillningar

Jag håller på för att det är kul, så har man nått kul att göra när man inte vill gå ut :slight_smile:

Bra idé att skapa en egen tråd för detta, tyckte själv att det blev väl mycket annat i andra råden :slight_smile:

I morgon ansluts jag till Tibber, ringde idag och sa upp mitt avtal med Vattenfall, 530:- spänn skulle dom ha för att avsluta i förtid 2021-12-31 så det tog jag…

Vi bor i en trea på 75 m2 och får betala ca 600 kr/mån till Eon.

Tips på vad man kan göra åt detta?

Slå av strömmen? :wink:

2 gillningar

Nja, jag tänkte mer vettiga tips :smiley:

Vi har enligt mig inga produkter ut över det vanliga som står o går hela tiden. Det enda som jag kan se som väldigt strömförbrukande skulle vara att två av tre tv-apparater är på 2/3 av dygnet.

Då är det inte så mycket att göra. Extrem beteende så kanske du kan spara någon hundring. Är det värt det? Inte enligt mig.

600kr i räkning på en lägenhet med nätavgift, skatter, moms på moms inkluderade etc. Mest någon tia du kan göra per månad, glöm det.