Element från Adax nu tillgängliga i Tibber

Från sajten:
image

Tibber som gjort sig kända för att vilja effektivisera och förändra elmarknaden har som bekant en hel del smarta prylar i sin strategi för att göra detta. Du som kund kan koppla på Power-ups som gör dina uppkopplade prylar kan dra nytta av lägre elpriser vilket är smart.

Tibber meddelar nu via sitt nyhetsbrev att du som har uppkopplade element från Adax nu kan installera en Power-up så att du får ut mer av ditt element. Perfekt nu när graderna ligger kring nollstrecket oftare än vad vi vill.

Adax är ett norskt företag som tillverkat radiatorer sedan 1948 så det finns en hel del erfarenhet kring det här med uppvärmning där. Utöver radiatorer finns en del andra produkter för hushållet som t ex skotorkar och värmefläktar. Numera ligger dock företagets fokus på att tillverka och marknadsföra wifi-uppkopplade element till konsumenten.

 

Med smart värmestyrning via Tibber går det att styra värmen smartare så att den fokuserar på att värmas upp när elpriset är lågt. Få ut mer genom att aktivera automatiskt dag- och nattläge eller semesterläge, på så vis slösar du inte bort pengar på att värma upp bostaden på ett ohållbart sätt när du inte är hemma.

I väntan på att mitt elavtal ska flyttas över till Tibber så har jag ingen praktisk erfarenhet av helhetslösningen här men ni som är kunder och gillar det – använder ni deras Power-ups aktivt och vilka i så fall?

Källa: Tibber

Intressant ,ska kolla upp det för förrådet. Kör tibber och integrerat mot värmepumpen, känns spontant bra att köra då det är tydligt med korten på bordet vad det kostar men dock ingen stor skillnad i kronor räknat på totala elräkningen. Troligtvis större skillnad för de som laddar elbil på natten. Tror dock att de kommer ta stooora marknadsandelar.

1 gillning

Hej Anders! Kör oxå Tibber! Blev nyfiken på vilken pump du har ? Själv har jag en Nibe F750, dock lite för gammal för att ha fått Nibe Uplink ”på köpet”.
Tänkte mest om du tycker att själva integreringen mellan pump o Tibber är värd en upgrade-sats för uplink alt satsa på Ngenic ? Att det ändå blir en viss skillnad på elräkningen :sweat_smile:

Jag har min Nibe värmepump kopplad till Tibber men det get inte så mycket egentligen mer än att jag kan se temperatur mm i Tibber appen.
Funktionen som är viktig för elräkningens skull är “smart price adaptation” men den har egentligen inget med Tibber att göra. Det innebär att pumpen kan ladda hem aktuellt elpris från nätet och anpassa gången efter det. Den går mer när priset är lågt och mindre när priset är högt. Man kan ställa in vad som är viktigast, pris eller komfort. För att det ska var värt att aktivera så måste man ha ett elbolag som Tibber där man betalar timpris.
Jag kan i Tibber appen se att förbrukningen går ner när priset går upp pga att pumpen går mindre då.
Kollade på Nibes hemsida och enligt den så ska din pump ha stöd för Smart price adaptation.

Ps. Känner du för att byta så kan du använda den här länken så får vi båda 500:- att handla smarta prylar för hos Tibber. Du har blivit inbjuden till Tibber!

1 gillning

Alright! Nu är jag ju redan Tibber kund😉 med Easee laddare etc, men skulle vilja få in mer inom ”Smara EL”
Pumpen är en.
Ok, ska undersöka mer om Smart Price
Men tror kruxet är att min inte kom med modulen med ethernet port. Så kan inte koppla upp den.
En sån uppgraderings kit från Nibe går loss på typ 5k … lite saftigt.
Därav min fråga ang Ngenic som Tibber erbjuder, har oxå värvat en del så fått in lite extra cash o spendera så Ngenic blir inte så dyr😁
Men frågan är om det är värt det… :sweat_smile:

Aha! Fattade inte att du redan var kund. Pumpen måste vara uppkopplad för att kunna ladda hem priserna så utan ethernetmodulen blir det nog svårt om inte Nibe har någon annan lösning. 5000 var ett hutlöst pris för den.
Jag använder aldrig Tibberappen för att styra pumpen då jag inte har någon inomhusgivare. Ngenic kan kanske vara smidig om du vill göra pumpen lite smart.

Lugnt! :blush:
Precis! Frågan är om Ngenic kan vara ngt o köra på. Hittar dock ingen som kör det med samma pump som vi har, vore nice o veta om det blir ngn skillnad. Ngenic “lurar” väl pumpen med “fel” utetemperatur, för att den ska gå när priser är som billigast, om jag nu fattat allt korrekt.

Har även jag F750, det som kostar extra med Uplink är att styra den utifrån via Uplink, att bara ladda upp data till Tibber är kostnadsfritt. Finns dock inbyggt smart price adaption som funktion i värmepumpen så kan köra med den, har ställt in så att timpriset visas på panelen på värmepumpen, lite kul :slight_smile: Kan man jämföra mot Tibber ,stämmer bra. Var lite klurigt först att hitta uttaget bak till men sen fungerade det fint.

Jaha! Då borde ju även min ha ett uttag, trots ca 10 år. Ethernet port ?
Såg idag att man dessutom ev oxå måste betala för “Premium” Uplink/mån för att få det genom Tibber… går ju fet bort.
Får kolla när jag kommer hem, tack!

Näru, för gammal pump!! Suck…
Från 2013 kom dom med förbereda moderkort för uppkoppling.
För nerda ner mig i Ngenic. :sweat_smile:

Jag har också en Nibe F750, min är från 2012 så den saknar också möjlighet att koppla upp sig. Kom du fram till om Ngenic var något att ha för oss med denna pump?

Tyvärr, inte ännu.
Tror det kan vara ett ”billigare” sätt än Uplink iaf, då funktionerna påminner om varandra.
Ska sätta mig in i det nu. Min undran för egen del är hur man ska tänka då man har radiatorer på övervåning och golvvärme på undervåning.
Hittat lite info på forum, men ändå inte riktigt det jag söker. :sweat_smile:
Tänker om man även kan få in radiatorerna oxå i själva smarta hem/el tänket. Men det kanske är overkill deluxe. :nerd_face:

Det brukar vara bättre att låta pumpen styra värmen i huset och ha termostaterna helt öppna. Pumpen behöver då inte jobba lika hårt på att dra runt vattnet.
Om man inte vill ha mycket lägre temperatur i ett visst rum vill säga.

Nä absolut! Så har vi nu, varav man sänker i tex sovrum
Tänker mest på hur man placerar ngenics termostat bäst. Men man får väl prova sig fram🤓

Har beställt nu iaf, man får helt enkelt prova. :sweat_smile:
Tibber har ju bra pris om man är/blir kund, samt efter lite värvningar till just Tibber så blev Ngenic inte så farligt dyrt! Återkommer när jag installerat o testat lite👍🏻

Spännande, skall bli riktigt intressant att se hur du tycker att det fungerar.

1 gillning

Nuså @Rydell .
Har kört 2 mån med Ngenic till min F750.
Och spontant tycker jag det funkar bra.
Enkel installation.
Och uppkoppling mot Tibber gick i ett nafs. Samt styra genom Tibberappen och se i vilket läge den är i, “Sparar / Balanserar / Värmer” och givetvis inomhus temp. Vi har legat på 22 grader fram till slutet mars då vi sänkt till 21 grader.
Installerade den i slutet av Januari, och då tycker jag inte man kunde se att man sparade in särskilt mkt, men nu i mars så ser man mer hur den påverkan pumpen, läs “Lurar” ! Då det är lite med temp-skiftningar, vår och höst.
Vi tycker inomhustemperaturen har varit jämn o bra, bättre än innan ? Oklart. :sweat_smile:
Värt 3500-5000 ? hmm, svårt och säga. Jag gav 1000, tack vare Tibber-cash, och det är det absolut värt.

Mars Månad

Dippen på inomhus var under en fjällen resa då jag ställde ner temp till 18


År basis

3 gillningar

Stort tack för återkopplingen. Det ser mycket intressant ut. Jag får nog kolla närmare på det där.
Det ack så bekanta habegäret väcktes till liv nu. :grin:

1 gillning