Elcykel för pendling ca 4 mil per dag

Tjena Bubblan!

Med alla regler kring elsparkcyklar som är så ofantligt ologiska så funderar jag att köpa en elcykel istället och på köpet få lite puls när jag transporterar mig till och från jobbet.
.
Så tänkte höra vad ni har för tips på elcyklar inom en rimlig budget. Mittmotor är ett krav och att den ska palla assistans i minst 4 mil. Ambitionen är att cykla till och från jobbet 1,8 mil enkel resa och inte komma fram dyngsur så man måste duscha. Så hit me with tips!

1 gillning

Vet du om gångbanorna saltas den sträcka du cyklar på?
Lokal service av cykeln, kanske en försäljare nära ditt jobb är något att tänka på. Om du dvs inte gör det själv :slight_smile:.

Denna kan jag rekommendera, pendlade ca din sträcka i 3 år. Bra packmöjlighetet och du slipper ha spandex looken på cykeln.

En rawbike kanske kan vara nåt. En polare har en sån och verkar nöjd. Finns ju dessutom en variant som är registrerad som moppe. Kanske lättare med försäkring då.

De saltas hela vägen, en del kan jag nog göra själv faktiskt och sedan har vi via jobbet varje år att få en ordentlig service för en symbolisk summa.

1 gillning

Ska faktiskt recensera dem nu i vår!

1 gillning

Har ingen elcykel själv, men tycker Wafabikes är riktig coola.
De har både cruisers, fatbikes och retrobikes och helt vanliga Citybikes. den jag länkar till har mittmotor och range på 5-8 mil. Har inte läst in mig på övriga. Såg och testade på event för ett par år sedan när de kom.
I.am.ultra hyper blue fatbike cruiser elcykel- Wafabike

Har inget tips på cykel men vill passa på att ge ett annat att fundera över.

Var passar det dig att motorn sitter? Det ger helt olika känsla om den sitter på framhjulet, i mitten eller bak.

Det finns ju bara ett alternativ och det är mittmonterad skulle jag säga, dyrt men bra :blush:

Det skrev jag i första inlägget, mittmotor är enda kravet :slight_smile:

Tycker att motor i baknavet har sina fördelar också, går ju att hålla rätt låg vikt med sådana system. Jag har en Orbea Gain med en drivlina från Mahle och för ett otränat öga syns det inte ens att det är en elcykel.

Men generellt är mittmonterad motor så klart bäst. :slight_smile:

1 gillning

Canyon har ju varit prisvärda, men kanske blivit något mindre med ökande populäritet, men de har ju lite modeller i segmentet.

Min far är nöjd med sin Cressent, osäker på vilken modell det är men på de åren han pendlat på den har han fått byta batteri en gång. Då cyklar han typ 18 km om dagen året runt, skulle gissa att han haft cykeln i närmare 5 år. Men skulle nog satsa på något med motor från Shimano eller Bosch.

1 gillning

Ja det där såg ju intressant ut ändå, fin cykel (Mahle är ju kända för fina bilrelaterade produkter annars, typ filter)!

Var det den där som blev stulen? :astonished:

1 gillning

Stämmer. :slight_smile:

Får du någon gång chansen att ta in denna för recension så vore det kul att se vad sjutton detta är (Segway Xyber). Ska bvara klassad som elcykel :slight_smile:

Mittmotor är ju att föredra i många sammanhang för att få med sig effekten i utväxlingen på växlarna men kanske inte alltid nödvändigt på en ”vanlig” elcykel som inte rör sig så mycket i kuperad terräng. Vi köpte i ren okunskap en lastcykel, vikt 60 kg, med motorn på bakhjulet och där är det man själv som får assistera motorn i uppförsbacken :sweat_smile: Riktigt samma problematik lär du inte stöta på med en lättare tvåhjuling. Med det sagt så skulle jag ju oxå välja mittmotor men vill man komma ner i pris så är det ett sätt att välja fram/bakhjulsdrift istället.

2 gillningar