Elbolag och elpriser

Om nu inte Försäkringskassan ställer till med något.

1 gillning

Betala ut pengar är deras spjutspetskompetens!

Betyder det att de pengar SE1 får i stöd har de inte betalat in utan kommer då från övriga :slightly_smiling_face:

Till stor del är det nog så. Det finns också pengar som nätägarna måste betala till Svenska Kraftnät för den kraft som försvinner vid överföringen generellt men den tror jag de satte till 0 för inte så längesedan.

1 gillning

Intressant då Eon precis höjde abonnemangsavgiften med ca 1000kr per år då. De skyllde på att de hade effektförluster i sitt eget nät för att rättfärdiga höjningen till oss kunder

1 gillning

Det finns få saker som får mitt blodtryck att höjas som hur Eon argumenterar. De tjänar multum på sitt nät, men säger sig aldrig ha råd att uppgradera det.

Sedan när de efter många bataljer i domstol med staten lyckas få igenom att de skall få höja avgifterna ännu mer så drar de på stort med en reklamkampanj om hur mycket de skall förbättra. Undra vad den reklamen kostade... säkert felräkningspengar i jämförelse med infrastrukturen men det är f-ing principen.

5 gillningar

Fick fakturan från Jämtkraft precis.
3,03kr/ kWh.

1 gillning

Det var ju bra :slightly_smiling_face:
SE3?

SE3, glömde skriva det :sweat_smile:

1 gillning

Till slut kom räkningen från Dalakraft.
1181kWh för 297,83 öre styck. SE3.
Totalt med nätavgifter 4653,65:-

2 gillningar

Min elräkning från vattenfall SE 3 hamnade på 260.69 /kWh för december. Känns hyfsat ok.. 860 kr totalt med allt. Fjärrvärmen hamnade på 2800:- Villa 160 m2 utanför Jönköping.

1 gillning

EON Rörligt SE3 var på 371 öre ink allt så det var ju lägre

Ja, jag är nöjd med december under omständigheterna.
Får vi hoppas att de sköter sin upphandling denna månaden så vi inte får en repris av november och oktober bara.

2 gillningar

Det är ju ett enormt systemfel i Sverige!

Det heter Nordpool :slightly_smiling_face:

@Esse du som är expert (det menar jag i all välmening)

Sverige producerar ju ofantligt mycket el och exporterar ju mycket. Nu när priset nästan är samma i hela landet dvs väldigt lika i alla elområden.

Då blir ju inte elen billigare om vi skulle producera mer eller?

För överskottet exporteras ju och priset sätts av dyraste producerade kwh timme

:slightly_smiling_face:

Priserna kan alltid bli billigare i och med att det kan bli minuspriser. Det händer när produktionen överstiger behovet. En effekt av.... här kommer det... oplanerbara kraftslag :slight_smile:

Vattenkraften kan till en viss reglera sig baserat på hur mycket det blåser men bara till en viss mängd och ibland kan även de ha överfyllda magasin som gör att de måste spilla vatten samtidigt.

Kärnkraften KAN göra det men gör det inte. Läs mer om det hos svenska kraftnät.

Såg detta i en FB-grupp och brast ut i skratt :joy:

3 gillningar

Man kan skratta men bristen på kunskap som syns bland annat på facebook nu är skrämmande.

2 gillningar

Inte bara FB.
Bortsett från att han blivit lurade på veden angående torkningsgrad så betvivlar jag nyttan av att betala 1000:- per kubik för att elda i en ÖPPEN spis :man_shrugging:t2: