Elbolag och elpriser

Dåligt dragna hjulbultar och taskiga svetsfogar då. :wink: :laughing: :joy:

Kommer aldrig på fråga. :joy::joy::joy:

1 gillning

Och jag har förklarat att vi behöver inte eran mat.

Vad är felet med ni sörlänningar

Gnälla på elpriset och sedan på norrlänningarna för att ni får betala avgifter för att få elen transporterade till er?
Varför skall vi då betala mer för bensin för att den transporteras hit upp?

Nu är det än en gång upp till bevis för Dalakraft elfond.

2022 Januari
EON 153 öre ink allt
Dalakraft 139 öre ink allt

2023 Januari
EON 145 öre
Dalakraft?

SE4 och ink allt

:slightly_smiling_face:

2 gillningar

Så här får det gå till i vårt land
Grafen visar vinster i bolag

Detta var väl kasst?

Riktigt usel må jag säga, nog dags att säga upp det hela. För nu går vi mot billigare priser och det är 3 månaders uppsägningstid.

Väntar till räkningen dyker upp och utvärderar men blir nog uppsägning

Ja, stämmer det där så är det hej då dalakraft.

1 gillning

Sopuselt skulle jag vilja påstå.

1 gillning

Ja, augusti och december var bra, men oktober, november och januari har varit sopusla :slight_smile:

Nån med koll?
Har solceller på ingång om typ ett halvår, är det vettigt att gå tillbaka till Tibber eller ska man välja något annat pga förväntad försäljning?

1 gillning

Tibber är bra om man kan anpassa sig. Och kort uppsägningstid

1 gillning

Jag har fördel av timpris ja, frågan var mer om solcellernas produktion :slight_smile:

1 gillning

Prata om att dessa bolag fått en guldkalv som aldrig sinar. Det är med privata monopol måste ju rent teoretiskt var den sämsta modellen som kan tänkas?

För ett par år sedan försökte jag djupa lite i diskussionerna om att privatisera vatten. Rent teoretiskt är den en intressant diskussion. Man kan tänka sig förbättringar både i svenska kommuner och i vattenfattiga områden t.ex. i Afrika. I teorin.

Risken är dock helt överväldigande att det i svenska kommuner skulle bli som med elen och i vattenfattiga områden blir det jättebolag(ofta Kinesiska) som får fullständig kontroll över en av livets viktigaste byggstenar. Förespråkarna är som vanligt helt immuna mot all praktisk erfarenhet av privatiseringar inom andra områden. Det är alltid fel på detaljer i tidigare privatiseringar. De lovar ständigt att det är fullt möjligt att antingen få till bra lagstiftning eller att marknaden löser det på ett osynligt sätt.

2 gillningar

Intressanta reflektioner som vanligt. Det intressanta med vatten är att VA taxan skall stå för investeringar. Jag jobbade med vatten och avlopp tidigare och ofta stoppade kommunen (de som inte hade vattenbolag) VA taxan i andra hål i budget och inte till vattenverk och avloppsreningsverk. Resulterade i att vatten och avlopp blev fullständigt eftersatt men kunder betalade sin avgift

2 gillningar

Aha, då är ju du kunnig på området jämfört med oss som sitter hemma i soffan och filosoferar..:sweat_smile:. Jag har ett litet öga på den underhållsskuld som det svenska(kanske alla västländer?) VA-nätet har. Det verkar ju vara sjukt stora belopp. Men enkelt avvakta avstå. Man lagar läcka för läcka så att säga. Stämmer det med din bild? Du är ju lite inna på det.

Privatisering av vatten är ju inte så svårt att resonera om i teorin. Lätt att peka på brister idag och stora möjligheter imorgon. Men det kommer sluta som med elen...

1 gillning

Dags att börja få igång brunnarna här omkring alltså..
Har funderat tidigare på att se över iaf en av dem som backup :slight_smile:

1 gillning

Nu är det snart 20 år sedan jag jobbade med dessa områden men skulle tro att precis som du skriver så lappar och lagar man VA nätet medan våra vattenverk och avloppsreningsverk är mycket bättre rustade. Se bara vilken satsning man gör i Stockholm med Henriksdal anläggningen. Vi har ju fantastiskt vatten i Sverige och vi har ju inte förstört grundvatten med gödning som tex Danmark. Man har ju även med olika projekt hjälpt Baltikum med sin rening så Östersjön blivit bättre. Just vattenförsörjning i världen är ju en utmaning. Israel är världsledande på avsaltning tror jag och i Monaco har jag för mig att avloppsreningsverket även tillverkar dricksvatten på slutet. Men som sagt länge sedan jag aktivt jobbade med dessa frågor. Som anekdot så var jag inblandad i ett projekt i Kaliningrad där avloppet då gick orenat rätt ut i Östersjön. När vi inspekterade utloppet så kunde det plötsligt bli helt rött, svart, brunt eller andra färger, allt beroende på vilken industri som släppte ut vad.

1 gillning

Är väl som så i hela landet att både vatten och avlopp är ruskigt eftersatt när det kommer till underhåll. Något av en tickande bomb hos kommunerna som jag förstått det?

Precis. Men tror att det är övervägande VA nätet precis som @xms67 skriver medan vattenverk och avloppsreningsverk nog är bättre rustade

1 gillning

Då kom räkningen för januari..
Dec 1713kWh 6007kr inkl elnät/elhandel och avgifter
Jan 1750kWh 3232kr inkl elnät/elhandel och avgifter

Så i princip halva kostnaden denna månad.. känns bättre :slight_smile:

1 gillning