Elbolag och elpriser

Tipsa personen om att den kan ta ström från TVn via USB, då drar den ju ingen ström eftersom den inte är kopplad till ett eluttag :laughing:

Fyndig rubriksättning. Men denna tar nog priset

3 gillningar

Hur hamnade den här?

Jag tänkte inte ens på rubriksättningen :smirk:

1 gillning

Jag har sett en seriös diskussion huruvida det påverkar TV'ns strömförbrukning om man laddar telefonen i TV'ns USB.

1 gillning

Har dessvärre ingen bättre version eller fri länk🤷🏻‍♂️

3 gillningar

Fast nätet släcks inte ner för att vi inte ligger på 50 Hz precis.

Och detta är bara början

Så 50 000 hushåll i Sverige har inte råd att betala elräkningen, galet vansinnigt.

Så är det. Har för mig att man gjorde en undersökning i höstas att en av tre personer i Sverige klarar inte en extra utgift på 30k. Och vi har januari / februari mm framför oss med elräkningen

Fick brev hem i brevlådan att EON vill komma och prata elerbjudande. Längtar tills de kommer och vill diskutera läget. Känns ungefär som när Jehovas kom på 90 talet :grin:

5 gillningar

Verkar som E.ON raggar hårt nu, har hört om andra som fått besök, dörrförsäljare har jag inte mycket till övers för tyvärr.

Inte jag heller. Men de får gärna komma och prata. Kan ju börja med att fråga vad de tycker om att alla andra företag tar av vinsten när de skall investera medan EON stoppar vinsten i fickan och lägger investeringar direkt på kunden

Snart borde man kunna anmäla eon för ocker..

2 gillningar

Funderade själv på detta att elhandelsbolag som bara köper och säljer el inte får in pengar från sina kunder, vad händer då. Jo då går det bland annat så här

De grönas logik.

1 gillning

Som mycket liten parvel gick med i fältbiologerna då jag hade ett miljö/naturintresse. Det här var 1979, året innan folkomröstningen om kärnkraft. På våra möten i en källarlokal kom det olika föreläsare. Riktigt seniora killar runt sina 20 år..:sunglasses:
Någon föreläste om kärnkraft, en annan om olja och en tredje om kol. Jag kommer inte ihåg exakt vad som sades, men fältbiologerna var emot allt. Som extremt lite parvel räckte jag upp handen och sa just det och frågade hur lösningen såg ut? Jag kommer inte ihåg svaret men det blev dålig stämning och jag gick aldrig mer dit.

Däremot fattade jag att energifrågan kan inte lösas av organisationer som Fältbiologerna utan det måste hanteras på en "högre nivå" i samhället. I politiken. Den insikten gjorde att jag istället började intressera mig för politik och de politiska ungdomsförbunden. Jag är själv ganska överraskad av min klarsynthet för den åldern, men för mig startade ett livslångt samhällsengagemang via insikten att de som säger nej till allt kan inte lösa energifrågan.

7 gillningar

Hur menar du?

Det handlar väl om att de inte hade tillräckligt med likviditet på grund av de höga priserna? Inte att ingen hade betalat.

Januari blir ju ganska måttlig och prognosen framåt låter ju som att decemberpriserna inte återkommer närmsta tiden iaf.
Får vi hoppas dalakraft inte skjuter över med priset igen :slight_smile:

1 gillning