Elbolag och elpriser (2021–2022)

När jag gjorde det tyckte jag att elpatronen kickade igång betydligt oftare och inte alltid relaterat till lågt elpris så jag stängde av det. Något du har märkt?

Om man tecknar rörligt avtal så följer det ju elpriset, så långt inget konstigt. Hur brukar elavtalen se ut vad gäller andra kostnader som företaget är ansvarig för? Alltså inte skatt och andra politiska beslutade avgifter.

Du tycker inte den är hög? :slight_smile:

Det kan jag tycka, hade känts mer rimligt kring 400-500 kr per månad.

Har provat också och det gjorde ingen skillnad för mig i förbrukning, tror det är som jag läst från experter på värmepumpar att det bästa är att låta dessa sköta sig själva och hålla jämn temperatur istället för “gasa/bromsa”.

Många (flesta?) har idag en månadsavgift som tillkommer, 30-60kr/månad förutom elen.

Men vid rörligt avtal, vilken rätt har de att höja den? Skiljer sig det från bundna avtal? Det rörliga är ju elen, deras påslag måste ju dock regleras på ett eller annat sätt.

Någon som testat kundkraft?

Den är bara att förhandla bort, jag betalar aldrig månadsavgift

Brukar vara spot-priser, ibland plus 1 öre eller nåt för “grön el” eller elcertifikat t.ex. Du får kolla hos den leverantör du väljer. Det brukar vara rätt tydligt tycker jag.

Har själv appen men blir inte klok på vilket pris som redovisas? Är det ”mitt” eller är det vad greenely erbjuder?

Ja, såna saker kan man ofta undvika utan större bekymmer om man vill. Elbolaget är alltid vinnaren oavsett. :joy:

Greenely.

Jag vet inte så noga. Jag fick i alla fall rabatt så länge jag köpte elen av Vattenfall, som är nätägare, men rabatten låg väl på elförbrukningen då? Jag har slängt papprena… :joy:

Det blev Tibet. Jag säger som @Erik Det är ju inga jätteskillnader men Tibber har kul teknik. Och det viktiga var att bli av med Fortum.

Ps. Har nu mejlat Fortum och berättat att deras två säljare fått mig att byta bolag.

Jag har nog förlorat 200-300 per månad genom att använda Tibber i stället för att behålla min gamla leverantör (Göteborgs energi) nu på senare tid.

Ja det blev ju en bra sammanfattning av mitt liv som kund…:sunglasses::sweat_smile:

Hoppsan :grimacing:

Hur mycket förbrukar du?

Nej, inga sådana tecken.

Det kanske beror på vilken typ av bergvärmepump det är. Vissa pumpar kan justera verkningsgraden medan andra är antingen full effekt eller helt avstängd.
Har man en som kan justera verkningsgraden så blir det inte så mycket gasa och bromsa.
Sedan hänger det också på hur smart pumpen är och kan använda kunskapen om hur priset är under dagen på rätt sätt.

Det är ungefär vad jag kommit fram till när jag kollat vad folk betalar för Tibber, helt klart dyra, så har skippat det.