Elbolag och elpriser (2021–2022)

Man måste dock jämföra Tibber med andra leverantörer som också har från el, annars blir det missvisande. Och eftersom det är inköpspris så borde Tibber maximalt kunna vara 39 kr dyrare än närmaste konkurrent med timpris.

September blev runt 3k för mig, det är mer än en kall januari brukar kosta.

Men som du ser på din räkning, elen kostade dig 233,17:- resten är skatt och hittepå-avgifter.
Så även om du får rabatt är det inte mycket att spara där. Sist jag kollade elskling handlade det om 10-15 öre per kwh så 20-30 kronor för dig.

Så är det inte tyvärr, trodde det också, men när jag räknade på det och jämförde personers elräkningar mot mina så skiljde det en hel del per månad. Naturligtvis jämfört med hushåll i samma elområde (3) som mig själv.

Det du kallar hittepå-avgifter är kostnaden för att underhålla och förbättra elnätet

Eller för att öka vinsten.
Kallar de det överföringsavgift så kommer jag kalla det hittepå-avgift.

1 gillning

Lätt att tro det om man inte har insikt i hur det fungerar :grin:

Bolagen har slarvat med att underhålla näten, politikerna har glatt tittat åt andra hållet.
Vad är det mer att ha insikt i?

1 gillning

Som alltid när det gäller ekonomi är det en fin avvägning att inte ta betalt för mycket av sina kunder i syfte att underhålla nätet. Fungerar inte på det sättet att när en elkabel är nergrävd så fungerar den för alltid. Utan den har en beräknad livslängd och behöver bytas pga av ålder för utökad kapacitet.
Om bolagen inte som du uttrycker det “slarvat” med underhållet hade överföringsvagiften varit mycket mycket högre. Underhåll kostar och vem ska betala det? I slutändan blir det kunden oberoende om det går genom staten (skatt) eller högre överföringsavgift.
Så nej det är ingen hittepåavgift utan det är för underhåll.

Okej, vad skumt. Kanske dags att kolla upp hur andra elbolag ligger till.

1 gillning

Även kostnaden för mätaren och transporten av mätvärdena kostar. Även programvaran för att hantera alla mätvärden kostar. (Vilket i förlängningen ger mig lön eftersom jag jobbar med att skriva den programvaran :innocent:)

Jag betalar, som bor i lägenhet, 1300 kr/år för elleveransen. I dessa ingår också lite myndighetsavgifter:

1 gillning

Japp, det tycker jag helt klart. :slight_smile:

Fick ett trevligt mejl från Tibber. Där stod att man ska räkna med att det nuvarande bolaget kommer återkomma med ett mer förmånligt erbjudande. Man kanske blir kvar hos Fortum till slut…:sunglasses::sweat_smile:

Tror du på det där själv?
Kan lova att det plötsligt gått att lösa mycket billigare och effektivare om det inte varit monopol.

1 gillning

Jag behöver inte tro utan jag vet :grin:
Mycket riktigt stamnätet underhåller staten men det regionala och lokala nätet underhåller energibolagen.

BRF, 5 rum, 130kvm, gruppavtal där det, tillkommer moms på 442:- som är 111:- så jag klagar inte.

Skärmklipp2

Ok, med vilken förbrukning? Och hur stor bostad har du?

El i Sverige är ett skämt

Alla elbolag säljer till samma pris efter Nordpool oavsett om de producerar det billigare
Sedan lägger de på ett påslag
När påslaget inte funkade så inför man en fast månadsavgift, varför då?

Sedan har vi nätdelen, oj vi behöver investera och vi kan ju inte ta från de vinster vi ackumulerade utan det lägger vi direkt på kunden.

För att inte prata om elcertifikat

Staten ser bara på då det sprutar in skattemiljarder via skatt och moms

  1. Acceptera aldrig månadsavgift
    2 Acceptera aldrig påslag

Nu är det ju kul att elen är ca 3ggr så dyr i elområde 4 som 1-2

Vi kanske skall lägga på extra avgifter på allt vi skickar norrut i Sverige

Är vi inte ett land?

:slightly_smiling_face:

1 gillning

Ne vi är väl ihopkopplade med halva europa?

Nåt måste ju norra Sverige få som ersättning för all förstörd natur från elproduktionen.

Nordpool ja, men inte elområde 1-4