Elbolag och elpriser (2021–2022)

Det finns flera politiska åskådningar som kan vara protektionistiska, det beror lite på vad man vill skydda.

Okej, men det är rätt enkelt. Vi hade tvingats till enorma investeringare (kärnkraften bär inte sina egna kostnader) för att kunna exportera el till andra länder till ett pris vi inte kan påverka. Som gjort för en förlustaffär, alltså, åtminstone för skattebetalarna. Många tror säkert att vi hade löst våra egna problem vid förbrukningstoppar, men så fungerar inte elmarknaden.

För övrigt så ger det ju bara mer vatten på kvarnen för hotet från liberalismen och att vi behöver ett Swexit, av många anledningar.

Hur menar du? Du skickade ju ett avtal som visade min poäng. Frihandelsavtalet är ju från 2019. Dvs man har varit protektionistisk sedan 60-talet fram tills nyligen och det har ju inte fungerat för Japan har haft en recession sedan dess typ.

I vart fall är det inte okomplicerat positivt med gemensam elmarknad, vilket man kan frestas att påstå om man uppskattar regionalisering/globalisering av marknader.

Du påstod att Japan har ägnat sig åt protektionism sedan 60-talet och jag kunde visa att så inte är fallet.

…och jag är inte för den globaliseringen som många svenska politiker vurmar för.

Avtalet är 2 år gammalt.

Inte jag heller. Men jag är pragmatiker ur ett nationellt perspektiv. Om det är bra eller dåligt för Sverige och svenskarna får avgöra för min del. Är det dåligt för oss så kvittar det mig fullständigt om det är bra för andra.

Det stämmer!

Protektionism i västvärlden är mycket vanligare i högerpartier än i vänsterpartier.

Edit: tillägg. ”Höger-vänster” i en relativ skala då. dvs ”höger-vänster” tex republikanerna mot demokratierna

1261kWh i september.
Ca 168m2

Det är min bild också @rpd!

Ger man väljarna ett tillräckligt långt rep så hänger de sig själva.

Hur menar du?

Att väljarkåren, om möjlighet gavs, skulle skjuta ihjäl varandra. Så varför skulle den veta vad som är bäst för landet?

@Zop Du har en tråd att hantera.

(Sorry, städar upp senare om ingen hinner före.)

Som Churchill aldrig sade: ”The best argument against Democracy is a five-minute conversation with the average voter.” :joy:

1 gillning

Imorgon blir det rekorddyrt. Undrar om Tibber skickar ut något mail om det?:sunglasses: