De har han redan gjort.
Nej det finns inga självkörande Teslor – det finns bara Teslor som kräver föraransvar.
Trots alla felstavande och arga Gunnar och Ulla på Facebook som på rekordtid vet allt om utvinning av sällsynta jordartsmetaller, brandrisker och räckvidder med elbilar så verkar alla elbilsägare extremt nöjda då 97% skulle välja elbil igen ![]()
På frågan om vad som skulle ersätta ens elbil om man bytte bil imorgon svarade endast en procent i Sverige att man skulle välja en bensin- eller dieselbil. 97 procent skulle välja en elbil igen. Resultatet visar dessutom att viljan att fortsätta köra elbil har ökat.
https://alltomelbil.se/97-procent-av-svenska-elbilsforare-valjer-elbil-igen/
Ja, svårt att se ett scenarium när man skulle gå tillbaka till fossilbil nu när man fått uppleva elbilar ett tag. Känns ju lite som att gå tillbaka till knapptelefon när man är van vid att ha den senaste iPhone ungefär.
Ja, det är lustigt hur många som hatar elbilar – förstår det inte riktigt. Och engagemanget för miljöpåverkan och arbetsförhållanden i tredje världen verkar bara vara begränsat till produktion av elbilsbatterier, i övrigt fins inga som helst betänkligheter.
Som vardagsbil har jag svårt att se att jag kommer att köra något annat än elbil. Men som entuiastbil hade jag gärna haft en Porsche 911G eller Honda NSX generation 1. Eller en Carrera GT om man ska drömma ordentligt. ![]()
Bra skrivet och bra post av @mrTravolta Min tolkning av motståndet är att det går i två steg. Det första bygger på en ganska stor grupp människor i samhället som värjer sig mot beslut ovanifrån(Odalbonden). Man upplever just elbilar som ett påfund kommet från Stockholm av en tjattrande klass som har andra både ekonomiska och reella förutsättningar att köra elbil.
Det andra steget är de som hänger på, allt från de som inte förstår, de som inte vill först och de som kännetecknar sig som höger och ser att som höger ska man vara emot elbilar. Den här gruppen påverkas snabbt om första gruppen börjar ändra sig.
Vi är ett land sprunget ur myllan som bearbetades av självständiga bönder med en kritisk blick på överheten. De klarade sig själva och såg sin mark och sitt arbete som grunden för överlevnad. Att lyssna på och än mer att lita på överheten var inget för dem. Bäst beskrivit i dikten Odalbonden från 1811 av Erik Gustaf Geijer.
Även om odalbonden är borta så finns det kvar en sund skepsis mot makten i Sverige. Min tolkning är att makten får spelutrymme när människorna dels ser att det som görs gynnar de många och att det görs effektivt. Barnbidraget är det bästa exemplet på en sådan reform. Går till alla, har bra effekt och kostar väldigt lite i administration. Apropå elbilar..![]()
Om man läser diverse elbilsgrupper på FB så blir man nästintill förvånad över hur många som jämt och ständigt måste skriva av sig de trötta kommentarerna om leksaksbil, batteriet måste bytas efter 4 år och att de brinner. Å andra sidan så har vi fanboysen som också är tröttsamma, fast på ett annat sätt.
Håller med om att ma blir trött på båda, men om jag inte har allt för färgade glasögon så är ju fanboysen i alla fall närmare sanningen.
Det handlar bara om en enda sak, okunskap. Visst, elbilar funkar inte för 100% av befolkningen, men jag skulle tro att med lite planering, så skulle nog en majoritet av de som åker fossil idag för att "det inte funkar med elbil" skulle kunna konvertera till elbil. Men det blir ju svårt att byta sin gamla rostiga Passat från 2003 mot en elbil i samma prisklass, jag tror snarare att det är där skon klämmer. Elbilar som är billiga har generellt sett rätt taskig räckvidd och/eller laddar långsamt, typ som Nissan Leaf mfl. Ta bara din egen bil som exempel, det skulle vara svårt att byta den rakt av mot en elbil för samma pengar, utan att tumma ordentligt på räckvidd/laddning.
Jag har en kompis som bor på en gård i Dalarna. Han köpte elbil, ID4, och drog då ut 3-fas till carporten. Grannens bil gick sönder i samma veva och de hade råd med en bil för ca. 150 000. Är det budgeten och man bor lite i skogen i Dalarna så är det såklart tufft.
Det är därför det inte drivs en lag på att alla ska byta nu eller inom 3 år. Men det är hål i huvudet att inte driva på nybilsförsäljningen och tunga fordon mot el.
Så är det ju. Sen får du inte glömma bort alla gubbar som måste köra 150 mil nonstop med 3 ton släp på kroken och takbox och uppförsbacke i 45 minusgrader. De kommer aldrig köpa elbil för deras gamla Merca Diesel från -98 spöar alla elbilar på alla punkter ![]()
Hehe, så är det. I fallet ovan är det dock lite motsatt om jag fattat det rätt. Ung familj med liten ekonomi.
För övrigt är min kompis med ID4:ansveriges minst bilintresserade person. Jag fogade vilken variant av ID4 han hade köpte. Det visste han inte. Då frågade jag om det var två eller fyrhjulsdriven(jag tror det finns båda) och det visste han inte..![]()
Eller alla gubbar som är 75+ och knappt vet hur man använder en smartphone. Att behöva lära dem hur man startar en snabbladdare, hur man navigerar till en laddare eller hur man förkonditionerar batteriet hoppas jag att jag slipper. Enklare att de bara fortsätter tanka fossilt. ![]()
Fanboysen kan man skratta åt, de andra suckar man mest över ![]()
Odalbonden!
Fantastiskt, jag ser framför mig ett helt nytt sätt att framstå som en kuf. I fortsättningen när jag är kritisk till något så skall jag börja med
odalbonden i mig säjer att…
![]()
När jag var ute och sladdade med sambons MG4 häromdagen (den är bakhjulsdriven och det går att helt stänga av antisladd & antispinn) var det enda som höll igen rädslan att sätta den i en tall och en lite långsam servostyrning, annars, fy in i helvete vad roligt det var. Det kräver en annan teknik men när den satt var det sinnesjukt lätt att styra hur brett och långt stället skulle vara pga den följsamma motoreffekten.
Antar att batteriet blev varmt med, det gick åt en del att tramsa ![]()
Du blir den kulturelle och historiske kufen. En drömlik position..![]()
De kommer åtminstone tro att jag är kulturell och historisk ![]()
Verkligheten har inget värde längre, allt handlar om hur det upplevs...![]()