Snart dags för att lämna tillbaka min EV6. Beställde en Skoda Enyaq så det blir nytt märke för mig.
Kul att få höra lite om skillnaderna och likheterna mellan dessa två när du kört ett tag. Vilken variant blev det?
Absolut det ska bli kul att jämföra. Jag har trivts bra med EV6:an som både är bekväm att köra och relativt snål. Dock gillar inte min andra hälft den så där av bytet. Det blev 85 utan x kändes prisvärd med bra utrustning. Ett stort plus är dragkrok som jag har saknat.
Hämtar min nya EV6 på måndag.
Vilken version av EV6 hade du? Jag är dåligt uppsjungen på Skodan avseende räckvidd, prestanda och komfort och laddhastighet mm. Ska som @xms67 säger bli intressant att höra ditt perspektiv på Skoda vs KIA. Sitter ju också i bilbytarbåten snart, så alla inputs är välkomna
Vad landade du på ungefär på kostnadsmässigt med leasing, försäkring, service, v/s däck för AWD GT Line?
Vi har instegsmodellen av EV6. Känner inte att jag har saknat något av det som ingår i övriga paket, förutom drag då. Nu kom det med 20” sommarhjul till Skoda Så antagligen kommer förbrukningen var lite högre. Snitt på Ev6 de tre år vi har haft den är 1,7 kWh per mil.
Ok, men är det RWD eller AWD du haft? 1,7kWh är ju faktiskt ganska bra oavsett. Det är sommarsiffror i mustangen
Det är en förmånsbil så kostnaden ligger hos min arbetsgivare, jag får stå för förmånsvärdet och avstår ett bilförmånstillägg på lönen.
Som jag ser det blir det ekonomiskt bättre för min del än att privatleasa samma bil.
Aha, då är jag med. Funderar ju just på samma bil. Vill veta vad den landar på i totalkostnad med allt inräknat, känns som om man tittar på priserna nu, så ser den ut att vara betydligt dyrare än M3LR som jag är mer sugen på. Men ligger de lika, så kanske Kian är ett smartare val.
En EV6 GT-Line AWD är både större och dyrare i inköp än M3LR AWD, så det krävs väl en offensiv kampanj för att kalkylen ska peka på Kia? Eller att man ser ett mervärde i det Kian kan erbjuda kontra Tesla.
Grundpriset för en GT-Line AWD är 710 000 kr och om man räknar med 9% prutmån är den fortfarande ca 60 000 kr dyrare än en oprutad M3LR AWD.
Det är RWD jag har
Då tackar vi den gröna EV6an för nästan tre fina år och välkomnar en grå EV6. Hämtad i bästa tänkbara ta ut ny bil-väder.
Grattis Ser fram enot första tankarna
Tesla appen för aw e på g nu hörde ja nånstans ( trodde ja hade funnits hela tiden )
Har ju hunnit köra väldigt lite idag, men direkt tyckte jag mig märka av att bilen är tystare och har bättre fjädringskomfort än första generationen EV6.
Och då var det inte dåligt innan, ljudnivån i bilen är en av de saker jag uppskattade mest med min förra EV6.
Finns tredjepartsappar men skönt att Tesla släpper en officiell. Blir att testa när man är tillbaka i Sverige.
Ser fram emot att läsa om vad du tycker om bilen
ahh då e de dom ja mena när ja trodde att de redan fanns