Elbilar (2023)

Ja, det är väl ganska självklart att man köper den bil man tycker om… Men prismässigt är det riktigt bra, en BYD Atto 3 för 530k eller en MY för 540K, i min mening en no-brainer.

...om man nu inte vill ha en BYD :slight_smile:

EDIT: Försöker inte vara dryg men har hört den där: "Varför köpte du inte ens Tesla" så jäkla många gånger nu...

1 gillning

Nu är det ju inte alls det jag säger, så säger man efter ett bilköp. En rekommendation gör man före ett bilköp..

Vill egentligen ha min Ioniq 5 som jag beställde för snart 15 månader sedan...Senaste budet (juni 22) var absolut senast leverans mitten/slutet av februari, men har inte ens fått info om den är tillverkad ännu :frowning:

Så om inte säljaren snart kan hosta upp info om när den kommer så får jag se hur jag gör.

Drabbar ju ingen fattig. :joy::joy:

1 gillning

Gör du rätt i. Det är där de andra än tesla faller kort med långa leveranstider.
Tesla äger i princip hela leverans kedjan så de kan faktiskt sälja en bil till dig på under månaden. Riktigt bra av dem.
Jag fick vänta 1 vecka senaste teslan vi tog. Den före det tog väl 6månader.

1 gillning

Fy fan vad segt det där är!!
Har en audi på beställning sen 17 månader tillbaks, i höstas fick jag till mig att mars-april någon gång förmodligen.

Nu häromdagen fick jag svaret: Vi vet inte.
Så nu kan de inte ens ge en uppskattning om när de skulle kunna leverera bilen, blir så sjukt trött!

2 gillningar

Hur länge har man möjlighet att avboka?

Köpte precis en myp… kul start på fredagen!

2 gillningar

Model Y, är det den som ser ut som tjockare och större model 3, dvs den fulaste teslan?
Där lär det inte vara problem att få in en barnvagn?

Men å andra sidan får du väl lite miljöbonus, det blir det inte för den som köper nu. Den som köper nu får inte heller parkeringsradar, varken fram eller bak.

Ja den är lite fulare och ser ut som en en övergödd säl.

2 gillningar

Ska vi tro att detta är nivån framöver nu? Eller en tillfällig boost för att pumpa siffrorna?

Intressant prissättning, Tesla model y kan vara aktuell vid bilbytet nästa år.
En kompis köpte en begagnad ID.4 (välutrustad modell) som gått 1700 mil för 620.000 här i dagarna, låter som han betalade ett högt pris (men det kanske det är så begagnatmarknaden ser ut nu?)

Nästan så jag blev sugen på en Tesla MY efter denna prissänkning. Men ni som redan har elbil, skulle ni säga att det är en förutsättning att kunna ladda hemma? Jag bor i Stockholm och har garageplats, men saknar helt möjligheten att ladda hemma. Jag åker relativt ofta långresor 20+ mil enkel resa, skulle en elbil kunna funka ändå?

Långresorna skulle inte jag säga är ett problem, 20 mil runt omkring Stockholm har gott om laddare. Däremot är väl frågan hur mycket du kör i veckorna på vardagen. Om en snabbladdning i veckan räcker eller om man kan snabbladda medan man handlar så känns det okej men att behöva åka varannan dag till snabbladdaren och tanka för att kunna ta sig till jobbet dagen efter, då blir det svårt att rekommendera en elbil imo.

2 gillningar

Att behöva åka till snabbladdare för vardagliga körningen ser jag som ett dåligt alternativ. Har du långsamladdare i närheten av jobbet så ställ den där och ladda lite billigare på dagarna, så gör jag som inte kan ladda hemma.

Okej, men grejen för mig, jag pendlar upp till Dalarna var och varannan helg. Däruppe är det betydligt mer begränsat med laddmöjligheter. Och man vill ju inte stå en timme vid en supercharger i enköping en kulen fredageftermiddag liksom. Sedan är frågan, om deklarerad range är 55 mil på en Model Y Long Range, hur långt kommer man när det är 20 minus ute och man inte kan förvärma batteriet etc? Och vad kostar det att ladda fullt på en supercharger? Är det verkligen så mycket billigare att det är värt omaket att inte kunna tanka på 3 minuter när och var man vill?

[Elbilsnörderi] Vi tar Teslan ner till Nürburgring & Campar! | Car Freitag 2022! - YouTube Hans resa hade kostat 1800 med bensinbil och 600 med El.

Trevligt klipp i övrigt.

Jag var tvungen att kolla videon för att se om det verkligen stämde, 600 kr lät extremt billigt. Och du blandade nog ihop siffrorna, 4 500 kr med bensin och 1 800 med elbil. Men då hade han också rabatterat pris på Ionity, något inte alla har.

Däremot, om @MrMustang skulle skaffa elbil så skulle jag starkt rekommendera att skaffa ett Elli Charging-kort eftersom du då får bättre priser hos många snabbladdare. Då kommer Teslas SuC inte vara intressant alls eftersom dom gärna ligger på 9-10kr/kWh medan du kommer ner till 3-4kr/kWh hos andra aktörer med Elli Charging. Kan även rekommendera dig att kolla chargefinder.com och deras ruttalternativ. Slå in din adress och dit du åker i Dalarna så ser du laddarna som finns på vägen. Men runt 8-10kr skulle jag säga att du hamnar på, beroende på väder och högerfot.