Den ser ju dock bättre ut än Tesla och mil bättre än valfri VW ID version. Men ärligt talat de flesta elbilar är rätt fula pga att de måste vara väldigt strömlinjeformade för aerodynamikens skull. Jag gillar faktiskt utseendet på mercan.
Var för övrigt över på middag hos släktingar idag, herrn i hushållet hade nyss plockat upp en MY Performance, så fick en liten provtur nere i Nynäs. Satan i gatan vad den går. Men upplevde den som bullrig med mycket vägljud och stötig jämfört med mustangen. Men löjligt bra klipp i den. Och stereon var bland det bästa jag hört i en ”vanlig” bil. Nästan i klass med lyx-lexusar med Mark Levinson ljud. Dock kändes det väldigt konstigt att köra utan förardisplay. Saknar ett klassiskt instrumentkluster men det är nog bara en vanesak.
En sak är ju dock helt klar, finns inget infotainmentsystem som kommer i närheten av Tesla. Noll lagg någonstans. Inte varit med om det i någon annan bil.
Hade en Lexus IS för 10år sedan med just Mark Levinson ljud. Inget bildljud som jag testat har kommit i närheten av det. Tills jag provkörde en kollegas Polestar3. Det var det sjukaste jag hört!
Förövrigt vet jag inte riktigt vad du menar med Tesla infotainmentsystem, tycker det är jätterörigt. Nästan lika rörigt som Id7:ans som jag kör dagligen och fortfarande inte hittar saker.
Det är ju dock ganska anpassningsbart och rappt som tusan. Sen kan det interagera med tredjepartsgrejer i mycket större utsträckning än vad andra kan. Är väl fortfarande nästan bara Tesla som har native stöd för Apple Shortcuts. Det är även grymt för att beräkna rutter. Och ljudet är fantastiskt, är en trevlig upplevelse att kolla på Netflix eller Youtube i en Tesla. Det jag inte gillar är att det saknar en förarskärm.
Jag upplever Teslans mjuk och hårdvara som väldigt likt Apples. Det bara funkar. Inga lagg när man sveper eller klickar. Vad gäller förarskärm så vänjer man sig blixtsnabbt. Det är för inte man säger att tredjepartsinstrument till Tesla som man sätter framför ratten är världens mest sålda pryl som inte används. Folk köper/beställer dem när de beställer/får en Tesla men efter ett par dagar med Teslan ser de ingen anledning att montera instrumentet..
Att jag sedan tycker att det borde finas en HUD är mer för att jag tycker det är coolt..
Med snudd på rekordartade 79 poäng av 100 i betygsammanställningen är Tesla Model 3 2024 års högst betygsatta testbil och samtidigt som den är svaret på frågan vilken ny bil man ska köpa väcker den frågan: Hur kan de andra biltillverkarna fortfarande inte ha hunnit ikapp Tesla? Model 3, som redan var marknadsledande, blev med sin rejäla uppdatering en ännu bättre bil och det utan att bli dyrare.
Håller inte alls med, upplever inte alls Teslas mjukvara som flexibelt. Det är verkligen Apples spår ”Vi bestämmer hur det ska vara och om du inte gillar det, tråkigt för dig”. Hade gärna sett möjligheter till en app store, split screen, apple carplay. Eftersom bilen saknar förarskärm så tas en stor del upp av ”föraryta”, en yta man hade kunnat använda på ett bättre sätt med genvägar etc för saker man snabbt vill ändra.
Ruttplaneringen är väl okej men inte fantastisk. Hade gärna sett att man kunde navigera med andra operatörer och att bilen förvärmer även om man inte navigerar till en Tesla. Har hänt mer än en gång att den vill ta en omväg på 1h+ för att ladda på Tesla ist för någon annan operatör.
Snabbt och integrerar med 3epart håller jag med om men jag tycker nog Teslas övertag på mjukvara i bilen är över. Det är ingen wow-faktor jämte många andra bilar idag.
Vilken/vilka bilar gör alla dessa saker bäst i skrivande stund enligt dig? Du har ju ändå kört alla elbilar värda namnet. Tycker det är en djungel att hitta vettiga elbilar som inte kostar en mille eller mer som fyller de kriterier som är viktiga för mig. Då tänker jag på Infotainment (inklusive vettig ruttplanering), komfort, räckvidd 55+ mil WLTP och någorlunda effekt (där faller exempelvis KIA EV3 bort direkt).
Vill ju poängtera att jag pratade enskilt om mjukvaran, inte "the whole package", jag har också kallat Tesla Model 3 för den bästa elbilen
Polestar 4 är ju min nya favorit infotainmentmässigt. Google Automotive överlag tycker jag är bättre på mycket men just 4an har ju en liggande skärm (som sig bör) medan övriga google-bilar har stående.
Mest bil för pengarna för det du nämner är nog M3, jag skulle hellre titta på en Kia EV6 (usel info, absolut men Apple Carplay och manuell förvärmning = win), P4 eller BMW i4 (som jag ju ändå valde till slut) men alla har ju olika prioriteringar när det kommer till en bil
Jo, alla dessa du nämner skulle nog fylla mina behov mer än väl. Jag vill ju helst leasa, just nu är det lite tunnt med vettiga leasingerbjudanden på dem. Ska ju byta först till sommaren, men börjar väl snart bli läge att ta ett varv och åka runt o provköra några olika alternativ.
Jag har ju CarPlay i Zeekrn, men fördrar Spotify i Teslan(Zeekr har en egen sporify-app med men den stödjer bara en användare…) däremot saknar Apple Podscast-appen i Teslan tyvärr stöd för ”Subscription”-poddar! Så ja där blir det ju 1-1, men överlag föredrar jag Teslas UI.
Dock är det väl lite orättvist nu när Zeekrn är så pass ny, har inte hunnit få 1.2 som de släppt av sitt os heller…
Men i Teslan saknar jag väl sällan CarPlay, skulle vara vid navigering då, då den inbyggda kan lämna lite att önska ibland. Det går ju köra abetterrouteplanner i webbläsaren. Finns väl något derivat av Waze på samma sätt också.