Elbilar (2023)

Nja detta årtionde går det åt helvete :slightly_smiling_face:
Han har ju boken The End of The World is the Beginning
Kanske man skulle läsa

Jag är den förste som vet att säger någon hela tiden att det kommer att gå åt helvete och efter lång tid gör det det så säger personen kolla jag hade rätt

absolut.. småbarn som gräver i gruvorna istället för stora maskiner är alltid bäst.

Dummer mig.

Ja han är rätt galen den karln.

Hört talas om LFP-batterier? Kanske ska sluta generalisera för mycket.

1 gillning

Hur vet man förresten om ens tesla har LFP?. Dottern fick sin nya ModelY LR efter nyår.

Så här kanske:

Endast bakhjulsdrivna SR har LFP.

1 gillning

Jag var på ett pappersbruk i Kramfors kommun, som elbilare så var det en bra upplevelse, fabriken hade utrustat parkeringen med 40 ladduttag, gratis dessutom!

Effekt på 3,7 kW men ändå, hade 100% när jag åkte hemåt igår.

4 gillningar

Suget på elbil kommer lite då och då, nu skaffade en bekant en Tesla Model Y. slöläste lite på nätet för att kolla lastutrymme mm. Vet inte riktigt vad man skulle ha för bil nästa gång som klarar en del last. Har en V60 cross country och den är fullsmockad bak och takboxen full när man ska dra på semester. Vet inte om det är sant, men tyckte jag läste att maxlast för en Tesla Model Y ligger väldigt lågt, typ 300 något kilo? det blir inte mycket packa kvar när man sitter 4 i en bil.
Innan tänkte jag bara att det kanske blir svårt att hitta en elbil med mycket lastutrymme. Typ Volvo V60 cross country. Men lastvikt har jag inte ens ägnat en tanke åt.
Nu är man ju inte i bilköpartagen än på några år, för bilen vi har är alleles för ny för att säljas men det är kul att läsa och kika. Fick lite habegär av Teslan. :slight_smile:

Model Y är en packåsna av rang!

1 gillning

Naturligtvis och det är ju vad jag skriver att tekniskutveckling går framåt men än är vi inte där gällande alla elbilar

Det kommer vi aldrig vara så länge denna planet existerar, oavsett vilket område det gäller. Eller tänkte du att man helt plötsligt ska stoppa utveckling och tycka att vi är klara?

Vilka andra elbilar förutom vissa Tesla har LFP batteri?

Vissa Tesla (billigare modellerna), BYD har jag för mig och säkert ett gäng andra. Inget jag själv skulle vilja ha.

Model Y från 2022 och framåt har runt 500 kg last, det var bara första generationen i Sverige, 2021, som hade den lastbegräsningen :slight_smile:

1 gillning

Tesla, Ora, MG, BYDa bland annat. Blir allt mer vanligt :slight_smile:

Flera biltillverkare garanterar att deras batterier kommer från schyssta förhållanden. Finns det tecken på att det inte stämmer?

Okej jag ger mig, det är lördag kväll. Elbilar är otroligt miljövänliga :slightly_smiling_face:

Det är ok, då det är lördag. Men återkom gärna i morgon med länkar så vi kan lära oss mer tillsammans.

(Elbilar är inte miljövänligt, väldigt lite saker är bra för miljön, allra minst vi människor, men det handlar om vad som är minst dåligt)

2 gillningar

Ah. Ok. Låter bra då. Fjällsemestern räddad då. :grin: