Eget larm/övervakning

En kille från Edgar Security hälsade på mig för ett par dagar sedan, och berättade för mig att under 15 år skulle jag betala 90 000:- för Verisures enheter och tjänster, medans de själv erbjuder i princip samma eller bättre produkter och tjänster för runt 30 000:- under samma 15 års period. Om räntor och skit är medräknat tvekar jag på, men när han försökte sälja detta påminde han mig mer om att det faktiskt går att lösa själv och förmodligen ännu billigare! Kanske svårt med utryckningsbiten, men polisen eller brandstationen är ju ett snabbt samtal bort.

Jag har lite svårt att hitta vilket system som skulle vara bäst bang for your buck, och om man ska satsa på en typ Homey eller fibaro, eller ja… Lirar de flesta med varandra? Jag vet inte riktigt vad jag vill veta, men jag behöver hjälp :smile: Har ni löst det med egen övervakning/larm? Har ni erfarenheter eller en bra jävla sida man kan plugga på lite om detta? Jag vill ju helst ha hela paketet med kameror och sensorer till rörelse, rök, magnetsensor vid dörren och kanske till vattenläckage också.

Tack :grin:

Har själv funderat en hel del på detta och hur jag ska knyta ihop min säck med sakerna jag redan har hemma och Xiaomi verkar vara en rätt bra start. @Thor kan nog berätta lite mer om just Xiaomi.

Jag själv kör en hel del produkter från Ring som jag idag anser som en del av mitt “larm”. Jag har Rings egna dörrklocka med inbyggd kamera (Video Doorbell 2 – Ring) som reagerar på rörelse så jag får en notis så fort någon närmar sig dörren. I hallen har jag sedan en Ring stick up cam battery (Stick Up Cam – Ring) som står riktad och sen en ring spotlight cam (Spotlight Cam Wired – Ring)

Spotlight cam som är i vardagsrummet kan lysa upp en hel fotbollsstadium typ och kan även låta högt som satan, men det ringer inte upp till någon central. På dörrar och fönster har jag sensorer från elgato som ger av en notis om dessa skulle öppnas.

Brottades med samma tankar som du för ett år sedan. Vill inte ha väktarutryckning, pratar hellre ihop mig med en granne som reagerar om larmet går. Hade inget emot en initial investering (gillar inte delbetalningar) men ville ha ett modernt och snyggt larm.

Valet föll på Ajax som vunnit priser, är prisvärt, säkert och har snygga produkter som smälter in väl i hemmet. Jag har under året haft ett falsklarm då en ballong under en varm sommardag smällde och hängde precis framför en PIR. I övrigt har det fungerat fantastiskt bra och jag är mer än nöjd.

Det som saknas är integration till det smarta hemmet. Osäker på hur tight integration jag skulle vilja ha då larmet inte under några omständigheter får gå ner pga andra utomstående komponenter som krånglar. Ryktas dock att stöd för IFTTT kan vara på väg vilket skulle vara trevligt.

Ajax Systems

Facebook-grupp där du kan be om offert och läsa vad andra skriver:

Forum med svar på alla frågor du ännu inte inser att du har:

Intressant att höra - men Ring + HomeKit? No match right?

No match =(

Dom har flera gånger sagt att det ska komma, men det har dom gjort i två års tid så det känns mörkt faktiskt. Ägs ju av Amazon också.

1 gillning

Kör själv med Xiaomis grejer, kostar inte mer än vad grejerna kostar i inköp. Gateway, kameror, sensorer osv. Och så lär man sig något plus allt annat man kan koppla ihop det med, lampor, robotdammsugare osv. Gillart.

1 gillning

Har haft Homekit som gemensam nämnare för alla “larmkomponenter” och köpt på mig sensorer från Aqara/Hue och kameror från Netatmo/Mi men innan HomeKit mognat och leverantörerna höjer ambitionerna är det ju ett ytterst begränsat system… .

Gick dessutom djupt in i Minut/Point för drygt ett år sedan när de kickstartade sin uppdaterade version - har 6 enheter på strategiska platser men väntar alltjämnt på den utlovade integrationen med HomeKit… dessutom är deras rörelsesensor minst sagt svag. Man måste i princip passera direkt under den för att den ska registrera rörelse. Sirenen är inte särkilt högljudd, batterikonsumtionen något hög… nåja, friskt vågat.

1 gillning

Mycket intressant med Ajax systems! Såg ju riktigt bra ut, tusen tack för bra svar och länkar. Blir att läsa på om detta!

1 gillning

Jag kör en Xiaomi mi A2, så även om något larmliknande skulle funka bra hjälper det ej här tyvärr :slight_smile: men som katho och Attefors säger så kanske Xiaomis grejer kan vara ett alternativ!

1 gillning

Tackar för tipsen! Får kika på dessa :smile:

1 gillning