Jag har en egen domän som jag köpte på Loopia för flera år sedan, jag använder den bara för mail och det gör jag med Google GSuite.
Nu fick jag en faktura från One.com (får det varje år men glömmer bort det och den betalas automatiskt med sparat kort)
Fakturan är för hostingpaket och årlig förnyelse av domän.
När jag loggar in på Loopia så står det att domänen är parkerad.
I kontrollpanelen hos One.com så pekar jag CNAME och MX records till Google (jag kanske använder fel ord men jag är inte 100 påläst)
Det jag undrar är om jag verkligen behöver betala för ett hostingpaket hos One.com? Jag betalar ju för GSuite och all mail ligger ju där
Det är ju verkligen pengar i sjön isåfall
Och om jag nu kan säga upp One.com så borde jag också kunna säga upp GSuite och flytta det till iCloud för jag har Apple One
Har du idag mailen i gsuit sä behöver du endast betala för domänen hos one.com.
Flytta mailen till cloud går ju fint om du har icloud +. Själv kör jag domänen hos inleed.se och mailen i icloud. Tror jag betalar 120 kr för.se domän.
Jag köpte precis en domän och satte upp mail via iCloud. Smidigt förutom att varje konto är knutet till ett Apple ID så jag var tvungen att skapa ett 'familje-ID' för att skapa en gemensam emailadress.
iCloud+ 50GB 12 kr/månad är nog prismässigt svårt att slå. Också relativt enkelt att sätta upp. Nackdelar dock är väl inlåsnings effekten då det är hårt knutet till Apple.....
Jag har också min mail via Gsuite med domänen registrerad hos Binero för länge sedan vilket numera är Websupport, vilket i sin tur är ett systerföretag till Loopia.
För att peka CNAME och MX records till google så behöver man hos Websupport deras domäntjänst med "Avancerad DNS-hantering" vilket kostar 10kr/mån. Loopia har samma tjänst för 9kr/mån.
Någon som vet om man kan ha sin domän någon annan stans med DNS-hantering utan att betala för den delen utan bara själva domännamnet?
Domänen får jag betala för oavsett var den ligger och priserna verkar vara liknande överallt.
Det blir nog att jag tittar lite mer på Cloudflare och om det ser bra ut så ändrar jag från Websupports "DNS" till "Endast Domän" och pekar om namnservrar.