Efter flera allvarliga incidenter – Elsäkerhetsverket granskar sveriges största solcellsföretag

Från sajten:


Efter återkommande anmälningar om både bristande elsäkerhet och bristande arbetsmiljö är det nu upp till bevis för Svea Solar om de klarar utföra det jobb de lovar sina kunder.

Svea Solar är enligt egen utsago den största leverantören av solpaneler i Sverige. Dessutom är det de som ligger bakom de solpaneler som marknadsförs via Ikeas webbsida – då går de under namnet solstråle.

Redan för ett år sedan var Elsäkerhetsverket på Svea Solar efter en rad anmälningar. Då stannade granskningen med ett möte och inskickade dokument om hur Svea Solar sköter de så kallade egenkontroller som måste ske. Men ändå fortsatte incidenterna.

Bland annat har en dusch blivit strömförande, kontrollanter har fått elektriska stötar och kontaktdon har brunnit upp. Elsäkerhetsverket menar att detta tyder på att bolaget defacto inte sköter egenkontrollerna för hade Svea Solar gjort det hade inte incidenterna skett.

Realtid.se har pratat med Svea Solar som menar att bolaget nu har skärpt till rutinerna och att problemen inte längre är aktuella. Svea Solar måste dock påvisa för Elsäkerhetsverket.

Svea Solar återkommer i en kommentar till Teknikveckan och hälsar från Sverigechef Johannes Boson “En säker arbetsmiljö och säkra installationer är av högsta prioritet för oss. I några enskilda fall sedan 2019 har vi brustit i våra rutiner, av de 20 000 installationer vi gjort totalt. Sedan dess har vi vidtagit olika initiativ och förbättrat våra rutiner och nu behöver vi se till att de efterlevs ytterligare. Vi känner oss trygga med att vi kan besvara Elsäkerhetsverkets frågor.

1 gillning

Väntar på solceller från dem, augusti är senaste budet. Får hoppas de har ordning på säkerheten då :slight_smile:

Våra erfarenheter av Svea Solar: Bristfällig installation och ett trasigt tak

Den första kontakten var med en väldigt trevlig och kundorientarad säljare. Installationen kom sedan igång inom avtalad tid. Tyvärr kunde vi inte närvara men installationen utfördes av Sveas underentreprenör som trampade sönder vårat plåttak och lämnade byggskräp och sopor över hela tomten. Reklamationen av arbetet överlåter Svea åt oss sköta med takfirman vilka först bara ville "buckla ut" och bättringsmåla, men efter flera kontakter fram och tillbaka så tar de slutligen på sig att man ska byta det som man har trampat sönder. Men något datum för utförande av arbetet går inte att bestämma och där står vi nu och stampar sedan 2 månader. Sveas handläggare vägrar prata i telefon utan svarar endast via mejl med standard svar om att man beklagar, men kan inte göra mer än att vänta på att takfirman ska höra av sig (vilket dom inte gör). Varför ska vi lägga timmar på att jaga deras underhuggare? Vidare har vi betalat för användning av ställning och fallskydd vilket aldrig användes, solpanelernas kablar hänger och släpar på taket och brandskyddande skiva har inte använts. Vidare så missades inkoppling mellan dvärgbrytare och huvudbrytaren, så vi stod utan produktion under 2,5 månad helt i onödan. Hur är det möjligt om man gjort en egenkontroll? Men vi har inte fått någon dokumentation överhuvudtaget. När/om takfirman har återställt taket kommer vi att dela med oss av vad besiktningsmannen hittat.