Edge vs Chrome

Finns det någon anledning att använda Edge istället för Chrome på en Mac 2022?
Observera att jag inte frågar om jämförelse med övriga webbläsare.

I Windows förstår jag bekvämligheten i att Edge redan är förinstallerat. Ser att det finns någon funktion som heter Collections, men tror inte jag kommer använda den.

Vilket som, samma add-ons funkar i båda. Använder båda (och andra) då jag alltid har ett flertal webbläsare öppna samtidigt.

Varför inte Chromium? Det är ju som Chrome! Vet att du inte frågar om andra webbläsare, men Chromium är i alla fall vad alla bygger sin webbläsare på. Det är la om du behöver vissa Google-grejer som inte finns i Chromium dock.

Chromium kan inte spela upp alla format:

  • AAC, H.264, and MP3 Support. Chrome includes licensed codecs for these proprietary media formats, giving you acess to a wider variety of media content—particularly sites using HTML5 video to stream H.264 videos. Both browsers include the basic, free codecs: Opus, Theora, Vorbis, VP8, VP9, and WAV.

Jo, jag kom på det efteråt att jag kör den i Linux också. Den fungerar lite annorlunda där än på Mac! Tror inte den uppdateras heller på Mac!

Edit:

Jag gick nästan genom alla codecs som finns och fungerade fint!

Men som sagt var handlade det om Mac! Ska sägas att bygger mina egan webbläsare i form av AppImages med det jag behöver också.

Så jag har nog en annan syn på webbläsare och är nog en riktigt dålig tipsare på webbläsare. Grejer som är självklara för mig brukar tyvärr inte vara dom bästa för andra! :wink: