EaseUS för att återställa ordningen

Från sajten:
image

Ibland händer det otänkbara. Ibland händer det vi inte trodde skulle drabba oss själva.

I mitt fall så var det att jag formaterade om fel hårddisk och la över ett 300GB stort bibliotek på den innan jag insåg vad jag gjort.

Det finns några olika alternativ i sådana fall. Ett är att acceptera ens misstag och gå vidare. Är det som i mitt fall, ovärderliga minnen sparade på disken, så kan det vara läge att titta på ett annat alternativ.

Det går alltid att lämna in disken till en firma som arbetar med att återställa den. Men det kommer allt som oftast kosta mer än det smakar. Så innan vi tar till den åtgärden så testade vi ett program för att rädda det som varit på disken innan omformateringen och att det skrevs nya saker till disken.

I det här fallet så föll valet på program från EasyUS, EasyUS Data Recovery Wizard. Programmet finns både till Mac och PC.

EasyUS data

Tålamod är något som krävs i den här processen då det tar programmet några timmar att skanna igenom en disk på 500GB, väl klar så visar EasyUS upp alla filer den hittat på disken. Det går att bläddra runt i filerna för att se vilka filer programmet har lyckats att återställa. I mitt fall lyckades programmet, utöver filerna som fanns på disken innan formateringen, hitta filer som varit raderade sedan länge.

EasyUS data

För att sedan återställa filerna så behöver vi en disk som är minst lika stor som den vi återställer från. Om vi väljer att återställa till samma disk som vi formaterat så minskar vi risken för att kunna återställa alla filerna då programmet skriver till disken den läser från. Så för att öka möjligheten för att få tillbaka vår data så införskaffade vi en disk på 1TB.

EasyUS data

Här köper ni Windows versionen av programmet rabatterat via oss.

Här är länken till programmet, upp till 2GB går att återställa utan kostnad.

 

1 gillning

Backup på backup :hugs:

1 gillning