Dyraste hund hittills

Länsstyrelsen tar väl hand om djur som vanvårdats t e x så de har nog ingen riktig marknadsplats utan säljer då och då.

Det är väl ett klassiskt pris där pris måste fyllas i vid annonsering. Så det betyder nog att man måste kontakta säljaren för att få redan på priset.

1 gillning

Exakt så. Hon hade haft det tufft, men nu har hon det så bra :heart_eyes:

4 gillningar

De brukar bli de bästa hundarna, när de väl fått tillit till människan så har du en kompis som aldrig sviker dig.

Nej, hon är extremt tillgiven nu. Men det tog ett tag innan hon vågade lita på oss. Minns när hon den första veckan skällde lite på tvättmaskinen och Frida sa lite milt: ”Nej Cissi, inte skälla på tvättmaskinen” då ylade hon och gömde sig. Förmodligen associerade hon ett nej med slag.
Människor som slår djur skulle man allt gärna vilja ge en rejäl omgång :rage:

En kompis övertog en liknande hund som din som var misshandlad. De kunde inte dammsuga med hunden inomhus, tyvärr släppte den skräcken aldrig utan de fick dammsuga med hunden i trädgården. Så troligtvis hade de kräken som hade hunden från början slagit den med dammsugarröret. Man kan undra varför man skaffar djur när man bär sig åt på det sättet. Oftast är dessa hundar inga problemdjur så det är lite svårt att förstå vad som triggar dessa människor.

1 gillning

Sjuka priser.
Gav 13 lax för vår Husky (med stamtavla och sådant) och jag tycker det var dyrt nog! hehe

2 gillningar

Dags att debutera som hundägare. Vi har inte landat på någon ras ännu men viktigt att vad den än blir passar oss. Bor i lägenhet, visserligen stor med sina 118 kvadratmetrar men ändå, två tonåringar i hemmet där det är 15åringen som varit mest drivande i diskussionerna kring hund. Min fru är sjukpensionär och således hemma hela tiden vilket ju är positivt för vovven.
Några allmänna tips och tricks på saker man bör tänka på?

Att det är ni vuxna som kommer få ta hand om hunden :stuck_out_tongue:

3 gillningar

123456 indikerar på att det inte är priset

1 gillning

Fundera på hur aktiv hund ni vill ha och storlek på den. Är tanken att den bara ska vara ett sällskapsdjur eller tänker ni köra agility eller liknande med den?
Även kanske fundera på om en omplaceringshund från t.ex. Hundstallet skulle kunna vara något.

2 gillningar

Jag tänker att storleken på hunden påverkar hur mycket motion den behöver väldigt mycket. Hemma i lägenheten spelar det knappast så stor roll men en större hund behöver ju mycket mer aktiv motion än en mindre hund. Oavsett storlek så behöver hunden intellektuell stimulans (läs lek/träning), men för det krävs inte så mycket plats.

Vi har en mindre hund (en Cavapoo) och det är väldigt skönt ibland att man inte behöver ta speciellt långa promenader för att han ska få röra på sig utan han klarar sig bra med kortare promenader och lek/träning inomhus när det är regnigt eller vi har svårt att vara hemifrån.

1 gillning

Jag är ingen stor hundmänniska, men uppväxt med hundar runt om mig(inkl. i familjen) och även nu omgiven av hundar. Den viktigaste erfarenheten jag har dragit är att vara otroligt noga och på djupet tänka igenom vilken ras man vill ha. Jag slås av att hundar är mer rastypiska än vad de flesta förstår. Självklart finns undantag, men i grunden är hundar väldigt rastypiska.

2 gillningar

Samma med våra hundar. Det räcker att de får springa av sig på gården när det är som varmast.

Lite lek inne och sen när solen gått ner kastar vi lite boll och tar dom på ”ordentlig” promenad.

1km är ungefär vad våra mopsar orkar på kvällen medans vår frenchie behöver minst det dubbla innan hon varvar ner.

Vi märker stor skillnad på raserna mops och Frenchie. Våra mopsar älskar allt och alla. Frenchien är mycket mer vaktande hemma och håller koll på människor. Hon väljer mig framför frugan alla dagar i veckan också. Jag kan göra vad som helst med henne utan att hon blir irriterad, men skulle någon utomstående prova så markerar hon direkt.

1 gillning

Ja, det är säkert som @xms67 säger att hundar är rastypiska. Just nu är ju de flesta hundar pudelblandningar och jag tror att det har med två saker att göra, att dom inte hårar och att dom är oerhört sällskapliga. Vår Bruin älskar alla människor och nästan alla andra hundar och det gör det så lätt att ha med honom.

Sen är dom ju individer också så lite flyt hade vi säkert när vi valde just honom, men förhoppningsvis har vi gett honom en trygg uppväxt som gör att han litar på människor generellt.

4 gillningar

Kloka råd och tankar. Igår var vi och tittade på en en hel kull med Labrador retriver valpar. Det är ju ganska svårt att inte bli helt förälskad med en gång och bara köra hem med en. :grin: Så det är nog tur att dom måste vara minst 8 veckor innan dom får lämna.

3 gillningar