Dyrare flyg- och båtresor i sommar

Från sajten:
image

Nu verkar det som att sommarens resor kan bli dyrare, speciellt om du har tänkta att flyga eller ta färjan. Anledningen är kraftigt stigande bränslepriser, något som slår hårt mot just flygbolagen där bränsle står för en stor del av kostnaderna.

Många bolag har redan säkrat sina bränslepriser, vilket gör att priserna hålls nere i början av sommaren. Men längre fram, framför allt till hösten och vintern så kan det bli dyrare. En del resebolag uppskattar att flygresor till Medelhavet kan öka med ett par hundralappar. Rederier justerar också sina priser och försöker samtidigt minska bränsleförbrukningen genom lägre hastigheter och ändrade avgångstider. Vissa har redan infört extra avgifter kopplade till bränsle och utsläpp. Däremot ser buss och tåg ut att klara sig bättre. Bussbolag planerar inga höjningar just nu och tågresor påverkas inte på samma sätt eftersom de drivs med el.

Hur dyrt det faktiskt blir avgörs till stor del av det globala läget framöver.

SVT

Tur kanske att man bokat alla resor hela året :blush:

Bokade Gotland för ett par veckor sedan, närmare 7 000 kronor för familjen plus bil. Runt 1000 kronor dyrare än förra året.

2 gillningar

Snart billigare för er att köpa en egen yacht​:joy:

Haha ja det är helt sjukt!

Snabbaste vägen att bli miljonär. Köp en båt som miljadär. Fy satan vad det kostar och då jobbar jag ändå med det :rofl:

4 gillningar

Jag trodde bästa sättet var att öppna en bar i Thailand. :rofl:

Helt galna priser.

3 gillningar

Har för mig att Buffet sa något liknade men i hans tolkning skulle man köpa ett flygbolag :sweat_smile:

Finns många liknande exempel, typ skaffa en fru :rofl:

1 gillning

If it floats, flies or fks, rent it

4 gillningar

Gotland är ju extremt dyrt. Är det t-r antar jag. Våra sommarbiljetter till Bornholm ligger på 2600 SEK t-r för bil 5a. Skulle inte staten göra Gotland billigare

Japp tur och retur, det ska de men bara för de som är skrivna på ön tyvärr.

Danmark sponsrar Bornholmstrafiken rakt av med både gods och passagerare med årligt stöd. Sverige verkar göra lite som de vill. Bra om de tog tag i det på allvar

1 gillning

Bara för de som är skrivna på Gotland. Inte för turister.