Patent- och registreringsverkets beslut (där Brunnberg inte beviljades varumärket) överklagas hos Patent- och marknadsdomstolen (vid Stockhoms tingsrätt) som kan överklagas till Patent- och marknadsöverdomstolen (vid Svea hovrätt)
Jag kan inte juridiken alls men gissar att Brunnberg i sitt överklagande kan ha hittade en otydlighet i lagen som kanske gör att det är ett lämpligt fall för marknadsöverdomstolen att ta upp? Det är ju tramsigt att han kan varumärkesskydda en karaktär som fanns i Danmark och Norge 10 år innan den återuppstod i Björn Gustavssons tolkning.
SF överklagar säkert och visar den färdiga filmen oavsett framtida beslut.
Jag tycker, spontant, att det är konstigt att han kan varumäresskydda en karaktär på det där sättet. Jag skulle gärna se hur varumärket är formulerat och vilka områden som det täcker in. Men som vanligt så rapporterar inte media de intressanta detaljerna.
Den här striden förtjänar sin egen minidokumentär, eller kanske inte… Jag undrar mest varför han inte tar strid för namnet på sin ”egen” karaktär Vanheden isf?
Klass 38: Audiovisuella kommunikationstjänster; datakommunikation via elektroniska hjälpmedel; dataöverföring; digital dataöverföring via internet; elektronisk överföring av bilder; kommunikationstjänster för elektronisk överföring av bilder; överföring av ljud och bild via satellit eller interaktiva multimedienät; tjänster för säker överföring av data, ljud, och bilder; videoöverföring via digitala nät; streaming av data.
Jag får nog hålla med SF, svårt att se hur detta hindra användningen av Dynamit-Harry som en rollfigur. Men jag är ingen jurist
Du missade att Brunnberg även sökt registrering under Klass 41: Underhållning, film mm. Det verkar vara den som överklagats och bifallits i PMD (ansökan 2023-05755).
Som synes i SF:s registrering av Vanheden så gör man det ofta i många klasser för att skydda mot att andra produkter drar nytta av namnet i marknadsföringssyfte, eventuellt på en produkt man inte vill bli associerad med och skulle kunna skada det egna varumärket.
Så Brunnhage kan inte göra som vissa kändisar och släppa ett Vanheden-vin (om han nu skulle vilja det)
Däremot verkar det vara fritt fram för Pripps att lansera ett Dynamit Harry öl. Tror nog det skulle hitta ner i några strupar. ”Hörde jag skål?”
(Men antagligen har Pripps redan förkastat idén att låta en alkoholist marknadsföra öl och fortsätter med sitt sommarblå tema)
Därför upphäver domstolen PRV:s beslut och skickar ärendet tillbaka till myndigheten för vidare handläggning.
Brunnberg har alltså inte vunnit. Tvisten är ännu inte avgjord
Ah, jag undrade lite då det fortfarande stod ”under handläggning” hos PRV, trots att de registrerat inkommet avgörande från PMD.
Bra det finns journalister som både rekvirerar och läser domen innan de skriver. Jag gillar också såna som Oisin som går till botten med saker - även bagateller! Han ger en rättfärdig känga till sina kolleger