Jag har ett, vad jag i mitt huvud nu för tiden, kallar ett @xms67 problem.
Står och dushar, och märker hur duschhuvuded sakta sakta närmar sig mitt huvud. Märker att det är hela stågen som glider neråt ( se bild). Har inte gjort något, inget har i familjen säger sig ha orsakat detta. Jag har kastat ett getöga på problemet, men inte djupdyk ner i det och det verkar inte vara något sm är uppenbart trasigt eller går att skruva åt/spänna.
Så frågan är, har någon varit med om något liknande eller har några tips på hur jag kan fixa det här utan att behöva köpa ett helt nytt duschkit? Alla tips mottaget tacksamt!
Haft samma problem. Jag har tagit gummisnoddar av modell mindre.
Eftersom vi har svarta blandare och slang/munstycke har jag satt svarta gummisnoddar ovanför dom två fästena.
Blir lite som en packning och håller det hela på plats. Kan ta en bild när jag kommer hem.
Misstänker att det är gängorna som håller i skruven som blivit slitna. Kanske går att montera isär, men troligen mer jobb än att köpa en ny och byta ut.
Underbart när livets absurditeter dyker upp hos andra... Själv skulle en smal remsa silvertejp ha löst detta. Givetvis efter ett antal månader då jag svurit färdigt och funderat över varför just detta(också) drabbar mig..
Borra ett litet hål i sidan av fästet och i röret. Dra i en liten plåtskruv genom fästet och in i röret. Då kan det varken röret skruva sig eller glida.
Så många tips! Tack, det uppstår också ett inre lugn hos mig mör jag märker att jag inte är ensam om detta ganska onödiga problem .
Ska prova med gummiband och eller bundtband, innan jag ger mig på det mera invansiva och avancerade förslaget om borr och skruv ( kan ju gå hur som helst )
haha! ja tror det hade blivit en toppen pod eller återkommande segment här på i bubblan: "@xms67 flyttar in för en dag - Vad kan jag stå till tjänst med?"
Jag gissar att man tar bort stoppskruvarna på rörfästet så man får bort stången från väggen, då finns det säkert en stoppskruv som ska klämma fast stången i fästet. Montera sedan tillbaka det hela på väggen igen.
Vet du vilket märke det är så går det ju leta fram manualen?
Det bör ju finnas en skruv att spänna men ibland kan det vara knepigt att få loss stången utan att plastfästena går sönder. Så jag skulle nog satsat på att borra i en skruv utifrån om inte fästena släpper vill säga.
Tänkte på de som är skruvade i väggen som ofta är plast men det beror kanske på vilken tillverkare. Nix, inte Loctite. Min lösning går ju att skruva ur igen om så önskas och jag tänkte den var smidig och att man slapp plocka ner alltihop,.
Hos mig satt jag stoppskruven uppåt på det övre fästet och neråt på det lägre, så det skulle synas minimalt, men du kan ju ha någon annan typ av konstruktion.