DuckDuckGo jobbar på webbläsare till Mac

Från sajten:
image

DuckDuckGo som från start har värnat om sina användares integritet har idag en egen sökmotor och mobilappar och nästa steg är en egen webbläsare som inledningsvis lanseras till Mac.

Det är i en årskrönika på deras hemsida DuckDuckGo meddelar att de arbetar med att ta fram en alldeles egen webbläsare som just nu ligger i en stängd beta. Webbläsaren kommer lanseras till både Mac och Windows. Webbläsaren skall vara fri från krångliga inställningar, inga olika nivåer av integritetsskydd utan det finns bara ett läge – full integritet, detta oavsett om du slösurfar på webben eller läser mail. När det kommer till UI:t så kommer det vara ordentligt nedskalat och jämfört med Chrome så är den mycket mer privat och även betydligt snabbare.

När webbläsaren släpps är fortfarande oklart men senast igår sökte de folk till en stängd beta via Twitter så med lite tur kanske den dyker upp under första kvartalet nästa år.

Källa: DuckDuckGo

2 gillningar

Från sajten:
image

DuckDuckGo har öppnat upp så vi vanliga dödliga kan ansöka om att få testa beta-versionen av deras nya webbläsare till macOS.

DuckDuckGo har länge jobbat för att deras användares äventyr på det stora internet ska vara en säker och trygg upplevelse. Med integritet i fokus så släpper de nu sin nya webbläsare till macOS i beta. Webbläsaren ska vara minst lika snabb som Safari då den är byggd på samma motor. Bland annat så kommer deras webbläsare automatiskt ta hand om störande cookie-popups som vi måste godkänna på varannan sida och det finns en flik där du kan se vilka sidor som har försökt att följa dig.

Är du sugen på att testa betan så kan du ansöka genom att göra följande:

  • Ladda ned deras app till iOS eller iPadOS
  • Öppna inställningar och scrolla ned till “DuckDuckGo Desktop App”
  • Tryck på “Join the Private Waitlist”
  • När du sedan har blivit godkänt kommer du få en länk så du kan ladda ned webbläsaren på din dator

Läs mer om den nya webbläsaren hos DuckDuckGo

2 gillningar

spännande. Jag är alltid sugen på att prova nya grejer :slight_smile:

2 gillningar

Trevligt! tycker dock duckduck go plug-in räcker fint i safari.

Ah, missade lite. Vad trevligt att slippa alla frågor om kakor. Hoppas den även svarar med minimalt antal kakor.

Från sajten:
image

Piratkopieringssajter så som Piratebay är försvunna från sökresultatet hos DuckDuck Go.

DuckDuckGo är sökmotorn som med viss framgång lyckats hävda sig mot Google. Detta genom att fokusera på allas vår integritet när vi är ute och söker på de allra mörkaste platserna på internet. Eller vad det kan vara.

Några som inte längre får vara med är en rad sajter som indexerar upphovsrättsvidrigt material. Mest kända är Piratebay. Man har även tagit bort sökresultat till många sajter där det går att ladda hem YouTube-filmer eller ljudet från dem.

DuckDuckGo har inte själva gått ut och förklarat varför men Torrentfreak tror att det rör sig om rädslan att bli stämda från innehållsindustrin. Frågan är varför det händer nu? Vem orkar ladda torrenter nådens år 2022?

Foto: Torley (CC BY-SA 2.0)

Uppdatering 220406: DuckDuckGo förnekar att något är raderat utan säger i stället att det är en bugg som påverkar alla sökningar om vi söker på hela adressen i stället för bara namnet.

Många många och åter många.
Men vem gör som ett djur när det finns automatisering.

Haha, om din piratkopierande hushållsrobot gör det - är det verkligen Du som laddar hem då? :slight_smile:

#filosofiska rummet

Jag gillar konceptet med säkerhet som Duckgogo har. Men i fall de ska börja censurera hemsidor med torrenter samtidigt som det är fritt fram tillgång till med porr, gore, TikTok och annat elände så blir det jäkla löjligt.

Porr, Gore och… TikTok alltså :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 gillning

Från sajten:
image

DuckDuckGo har inte tagit bort några sökresultat – piratfokus eller ej. Detta säger man som svar till Torrentfreaks artikel som även vi snappade upp.

Problemet skall i stället vara att de har problem generellt att visa sökresultat om vi som använder söker på hela adressen i stället för ett namn eller ett visst ord.

Hoping to clear up some misconceptions about our private search engine.

First, there is a completely made up headline going around this weekend. We are not "purging" any media outlets from results. Anyone can verify this by searching for an outlet and see it come up in results.

— Gabriel Weinberg (@yegg) April 17, 2022

1 gillning

Upplever att duck indexerar om sidor snabbar än google (när man byter titel, H1 osv…)

I så fall är det Bing som är snabbare än Google. DuckDuckGo hämtar sina sökresultat från Bing.

1 gillning

:flushed:

Jag söker oftast med DuckDuckGo.

Jag skulle dock inte köra webbläsaren. Jag kör en harden Firefox! Det går att göra den väldigt privat om man vill. In med arkenfox eller pyllyukko user.js så är det mesta redan fixat på 30 sekunder.

Börjar bli så trist med webbläsare idag. Allt är byggt på Chromium idag :confused:

Prova startpage.com i stället för DuckDuckGo.

Jag kör den också. Det jag söker på får jag bättre sökresultat på DuckDuckGo.

EDIT:

Tyvärr är jag väldigt anti Google. Jag tycker dom är riktigt fula måste jag säga.

Jag kikade på Naomi Brockwell's klipp om Google för ett tag sedan:

Man mår ju nästan dåligt när man hör allt om dom. Jag har själv blockerat nästan allt från Google. Bara 3 domäner jag kan nå från Google typ. youtube.com, www.youtube.com och i.ytimg.com. Det är för att nå YouTube då. Annars når jag inget.

Nu finns DuckDuckGo för Mac och Win :rocket::duck:

Kan det vara så att DuckDuckGo bygger på WebKit på Mac OS och Chromium på Win?

Ser ut som Safari när jag tittar på "Inspect Element" under Mac OS.

Så är det.