[Driftinfo] - Förväntade störningar (2021-06-03)

Hejsan! Vi kommer att utföra lite bildprocessering på huvud-servern för discourse forumet och det innebär då dessvärre att det finns en risk för att forumet blir något slöare än vanligt.

Det bör gå snabbare än förra rundan, men denna notis kommer vara pinnad tills det är löst!

Any news? :slightly_smiling_face:

Tyvärr inte så mycket.

Discourse har en ful ovana att inte tycka om att fixa bildlänkarna, jag har varit i kontakt med “supporten”, men tyvärr är det ett problem som inte bara vi har när det gäller att lagra bilder på s3-lika platser.

Jag har kört ett pass, förra rundan tog det 5 pass innan hade fixat ~20% av bilderna (och sen la den bara av). Så kommer fortsätta köra och försöka få alla bilder tillbaka som dom var.

Värt att notera är att samtliga bilder finns kvar i den gamla lagringen, så det är inga bilder som försvunnit, allt finns alltså kvar, men discourse vill inte visa dem :slight_smile:

1 gillning

Vi kommer sannolikt att uppdatera discourse versionen i samma veva som detta, vilket kan ge oss lite bättre utgångsläge.

Samtidigt har jag jobbat på att flytta vår Redis till en cluster lösning för att kunna spinna upp vår discourse på flera maskiner, det går sakta framåt, men vill inte råka kvadda något, så en del tester ska genomföras först! :wink:

1 gillning

Allt detta för Dennis Lego-bilder!

3 gillningar

Ca 20% av resterande bilder är nu återställda.
Fortsätter tills vi är på 100%. Förhoppningsvis går det snabbare framöver!

3 gillningar

400 st kvar.

Det finns en risk att jag inte kan ta bort det pinnade inlägget då jag ska in på akuten, men jag kommer sannolikt inte köra mer rundor efter denna! :slight_smile:

Förhoppningsvis så ska alla bilder vara tillbaka inom kort!

4 gillningar

Oj, hoppas det går bra! Lycka till :crossed_fingers:

1 gillning

Tack, fixar sig nog. Bara lite anemi :wink:

Går lite segt mellan varven idag.

Det är för att du inte har Bubblan Plus. :wink:

2 gillningar

Får detta felmeddelande ibland när jag försöker ladda upp bilder tagen med iPhone.
Kör bubblan i browsern