Dreame L10s Ultra - en smartare robotdammsugare

Från sajten:
image

Dreame har lanserat sin senaste flaggskepp inom robotdammsugare och den heter så mycket som DreameBot L10s Ultra och bjuder på en rad smarta funktioner.

En stor uppdatering – bokstavligt talat

DreameBot L10s Ultra har en dockningsstation som inte går att missa då den är väldigt stor. Men det finns en anledning till den stora storleken och det är att den har en vattentank för rent vatten och en där smutsigt vatten hamnar samt en liten behållare för rengöringsmedel så golvet ska bli både rent och dofta gott. Utöver detta så har de även klämt in en hållare för en dammsugarpåse så robotdammsugaren automatiskt kan tömma sig själv på damm när den är full.

Ingen liten pjäs.

En smartare robotdammsugare

En robotdammsugare ska ju kunna klara sig själv och hela poängen fallerar en aning om man drar igång dammsugaren, lämnar hemmet och kommer tillbaka och möts av att den knappt har hunnit börja innan den har trasslat in sig i någon sladd. Med DreameBot L10s Ultra så slipper vi detta tråkiga scenario då den har en AI-kamera/LDS som automatiskt kan känna igen om det ligger kablar, strumpor och mycket annat på golvet. De hittade sakerna dyker sedan upp på kartan i appen så att man kan se vad den har hittat för spännande på golvet. När dammsugningen är klar åker roboten automatiskt tillbaka till dockan och tömmer sig på smuts. I tömningsstationen finns en dammpåse på tre liter så vi klarar oss ett bra tag innan den behöver bytas ut.

Dammpåsen är enkel att ta ur och byta ut

Efter en avslutad dammsugning så är det ju inte helt kul att behöva springa runt med en mopp och svabba för att få bort fläckar och smuts och detta slipper vi med DreameBot L10s Ultra. I dockningsstationen finns som sagt en vattenbehållare med plats för 2,5 liter rent vatten och en vattenbehållare på 2,4 liter som tar hand om det smutsiga vattnet. Det finns även en plats för att placera rengöringsmedel så det luktar extra gott när man kommer hem. När robotdammsugaren är klar så torkar och rengör dockningsstationen automatiskt de två mopparna som sitter på roboten. Har du mattor hemma så finns det två alternativ när det kommer till moppning och det ena är att ställa in att dammsugaren helt ska strunta i att köra på mattorna eller så kan maskinen automatiskt lyfta upp mopparna så mattan inte blir blöt och smutsig.

Snart kan vi äta middag på golvet

Värt att nämna är att kamerafunktionerna som finns i kameran låter oss även se ta en titt på distans vart i hemmet roboten är och om man vill så kan man åka runt med roboten och övervaka sitt hem och även ta lite bilder om så önskas.

Ligga i soffan och styra robot är roligt!

Valet mellan två olika appar

Dammsugaren kan paras ihop med antingen Xiaomi Home eller DreameHome och beroende på vilken app du väljer så skiljer sig funktionaliteten en aning. Eftersom undertecknad redan har massor av Xiaomi-produkter så kändes det naturligt att lägga in robotdammsugaren där. Tråkigt nog så försvinner samtliga kamerafunktioner i Xiaomis app. Anledningen till detta är på grund av dataskydd. I övrigt så ska apparna inte skilja sig något utan båda ser likadana ut när det kommer till utseende och funktioner. Det enda jag noterade var att när vi använde Xiaomi Home så stod det att dammsugaren inte hade några uppdateringar men när jag bytte till DreameHome så dök en uppdatering upp. Det går inte heller att använda båda apparna utan man får para robotdammsugaren till endast en av dem.

Söt med sina två moppar i baken

Så blir det rent hemma?

Alla coola och smarta funktioner är ju roliga men det absolut viktigaste med en robotdammsugare är ju att det faktiskt blir rent i hemmet. På den här punkten måste vi säga att DreameBot L10s Ultra gör ett fantastiskt bra jobb. I appen går det att välja om vi vill att den ska endast dammsuga, moppa eller både dammsuga och moppa och det sistnämnda alternativet väljer vi varje gång. Dammsugaren är duktig på att hålla rent även vid lister och hörn och tack vare att den kan se saker som ligger på golvet så är det en städning som helt sker utan att den trasslar in sig i något.

Den vänstra fylls med smutsigt vatten och den högra är rent vatten

Moppfunktionen fungerar även den riktigt bra och tack vare att de två mopparna som monteras på undersidan av maskinen roterar så försvinner intorkad smuts. När vi moppar och den åker upp på en matta så fälls automatiskt mopparna upp och de slutar även att snurra och även denna process fungerar helt smärtfritt. Här är dock värt att nämna att om man har en väldigt hög matta så kan den nog bli lite fuktig. Men så länge det inte är en stor, lurvig matta så behöver man inte oroa sig. Så om vi ska summera städningen så gör DreameBot L10s Ultra ett fantastiskt jobb med att hålla hemmet rent.

De roterande mopparna på undersidan av robotdammsugaren

Dammsugaren håller golvet rent och fint men det krävs även lite underhållning från ägaren. En sak som brukar vara ganska äcklig är att rengöra den stora borsten i dammsugaren som ofta är totalt intrasslad i hår och långa trådar och det slipper vi då Dreame har utvecklat en ny borste som gör det enklare att få bort sådant. Vi får även komma ihåg att fylla på med rent vatten i tanken och även tömma den smutsiga tanken för annars kan det nog börja lukta efter ett tag.

Det smutsiga vattnet efter en körning

Massvis av funktioner i appen – om man vill

I både DreameHome-appen och Xiaomi Home går det att ställa in dammsugaren precis som man vill ha det och det går att döpa varje rum i hemmet så att man enkelt kan skicka dammsugaren till att bara städa ett rum. Det går även att välja en zon i hemmet som ska städas och man kan även få en 3D-karta över hela hemmet. Utöver detta så har den även stöd för flera våningar och det går att ställa in zoner där dammsugaren aldrig får köra. I appen kan vi även bestämma vilka rum den bara ska dammsuga i och vilka den ska dammsuga och moppa i.

Ställ in allt från flera våningar till om den ska moppa och dammsuga i specifika rum

Det går även att ställa in hur ofta den ska åka tillbaka och rengöra sig själv under en städning och det kanske viktigaste av allt om du har husdjur är att dammsugaren kan känna igen om din hund eller katt har råkat göra sina behov på golvet och om så är fallet så kommer den inte köra in i högen och smeta ut det över hela hemmet.

RECENSION: DREAME L10S ULTRA

FÖRDELAR

  • Rengör hemmet med bravur
  • Massvis med inställningar för att göra städningen personlig för just ens hem
  • Snygg design på både dockningsstation och dammsugare
  • Tömmer och torkar sig själv, väldigt lite underhåll krävs från användaren

NACKDELAR

  • Väldigt stor dockningsstation
  • Viss funktionalitet saknas i Xiaomi Home-appen
  • Ganska dyr

DETALJER

  • Namn på produkt: Dreame L10s Ultra
  • Tillverkare: Dreame
  • Typ av produkt: Robotdammsugare
  • Dammsuger och moppar: Ja
  • Självtömmande: Ja
  • Mattigenkänning: Ja
  • Går att styra via app: Ja, även se kameran på distans
  • Dimensioner robotdammsugare: 350 x 350 x 97mm
  • Dimensioner dockningsstation: 423 × 340 × 568mm
  • Sugkraft: 5 300 pa
  • Batteri: 5 200 milliampere
  • Lidar: Ja
  • Dammsugarpåse: 3 liter
  • Ren vattentank: 2,5 liter
  • Smutsig vattentank: 2,4 liter
  • Pris: 11 990 kronor
  • Lansering: Oktober
  • Tillverkarens hemsida: Dreame

SAMMANFATTNING

Dreame L10s Ultra är en robotdammsugare med extra allt. Att kunna ha en robotdammsugare som både suger upp damm men även intorkat smuts med två bra moppar som roterar är guld värt. Dockningsstationen är verkligen stor så innan du köper denna så se till att ha en bra plats för den i hemmet då den inte direkt är diskret. Men är du ute efter en robotdammsugare som klarar flera våningar, kan identifiera objekt på golvet, undviker hundbajs och kan båda moppa och dammsuga så är Dreame L10s Ultra ett klockrent köp. Att den även går att styra via appen är barnens nya favorit så man kan säga att du får en rätt rolig (om än rätt slö) radiostyrd leksak också. Priset kommer ligga på 11 990 kronor när den lanseras nu i oktober här i Sverige.

BETYG: 4.5 / 5

2 gillningar

Har lite frågor :grinning:

  • Gör den rent mopparna något, och hur rena blir dem?
  • Kan man använda vanliga dammsugarpåsar eller måste man använda speciella?
  • Vad kostar isf tillbehören?

Den gör rent mopparna i maskinen och sedan torkar den dem även automatiskt, hur länge man vill att de ska torka kan man ställa in i appen. Det är tyvärr specialpåsar men om man orkar så går påsen att tömma och återanvända om man känner för det. Svenska priser har vi tyvärr inte fått än då den lanseras här först i oktober.

Är det Xiaomi som gör denna? Ska man satsa på denne istället för S7:an? Vilka återfrösäljare har vi i Sverige?

Nej det är Dreame :slight_smile:

Vet vi om den stödjer 2 våningar ? :blush:
Grym recension :ok_hand:t2:

Tack!

Jajemensan det gör den :slight_smile:

1 gillning

Alright!!

Fan… :joy::money_with_wings:

Köpte denna på Black Friday, och har nu kopplat in den.

Men avskummet moppar ju inte!? Behövde ni göra något speciellt förutom att fylla på vatten i vattentanken förstås?
Det är som att den inte fyller på med vatten i själva roboten, de små mopparna har inte fått en droppa vätska på sig. Har även testa med specifikt moppläge, men det kommer inget vatten... :frowning:

Jag gjorde ingenting märkvärdigt alls faktiskt, valde bara ett program med moppning och sedan drog den igång. Kanske är ett måndagsexemplar? Jag skulle testa att återställa hela maskinen och prova igen. Du har ju även lite knappar ovanpå själva luckan till vattentankerna händer det nått när du trycker på dem?

Tack för svar.
Har inte provat trycka där än. Enligt supportsidan ska maskinen säga "Watertank installed" och "removed" men den säger inte något alls. Det är dock lite oklart om det är roboten eller basstationen de menar, minns du om basstationen pratade?

Nästan säker på att det är roboten som står för allt snack. Den påminner mig ibland om jag glömmer tömma tanken efter städning och nästan säker på att ljudet kommer från robotdammsugaren och inte basstationen.

Inga ljud från någon enhet när jag lyfter på vattentanken. Har du kvar din maskin eller var det bara en testenhet? Om du har kvar den, har du lust att se om du får någon reaktion när du lyfter på tanken?
Jag får ju en pushnotis om att tömma tanken när den är klar, men den är ju torr som Sahara...

Yes, har kvar den! Testar ikväll när jag är hemma, men är nästan säker på att den inte säger något när man bara lyfter upp tanken.

Löste det sig?

Min gör inga ljud när jag stoppar i eller tar ur vattentankarna.

Har kört några gånger till men mopparna är fortfarande torra. Tänker att det kanske är en inkörningsperiod innan systemet har vatten i sig, innan reklamation…

Jag skulle säga nej på den, det ska fungera direkt så är ingen mening med att hoppas att det ska komma igång. Testade du att återställa hela maskinen?

Idag när den körde (schema kl 12 varje dag) så har den använt vatten! :crazy_face:

Jag har inte gjort några ändringar sen igår. Väldigt märkligt. Ska hålla ett öga på den det närmaste.

Tack för input! :+1:

1 gillning

Är @carlsson nöjd med Dreame hittills ? :blush:

Vi är nöjda, men inte superdupernöjda. Roboten gör ungefär vad den ska, men den är ju inte så att man lägger sig ner och sprattlar av lycka.

T ex så klarar den inte av att tömma allt damm i stationen, utan det bildas någon form av hård massa bestående av hund- och matthår som täpper igen roboten, som i slutändan gör att man måste tömma den manuellt ändå. T ex har vi inte tömt stationens påse en enda gång sen vi fick den (5 månader sen) – Den är i detta nu inte ens halvfull. Och då dammsuger den varje dag.
Istället behöver jag tömma roboten manuellt, vilket ju tar bort stora delar av idén…

Moppningen är jag också lite besviken på. Det luktar t ex ingenting förutom vatten och damm när man kommer hem. Kunde de inte skickat med lite mer fräsch lukt i den där rengöringsbehållaren? Nu är den slut sen ett tag tillbaka och jag har inte orkat köpa en ny. Jag lägger i nån ml Ajax och/eller klorin i vattnet istället…

Vidare så slutar den att jobba när vattnet tagit slut eller smutsvattnet är fullt. Detta är ju förstås helt logiskt, men den kör inte igång av sig själv när man fyllt på och tömt smutsvatten – Man måste starta roboten manuellt första gången. Innan jag fattade detta stod den typ en vecka innan jag körde igång den. Och när man väl satt igång den, så kör den enligt schema till dess att vattnet är slut eller smutsvattnet fullt.

Men som med allt annat så märker man ju hur stort jobb den gör när den inte varit igång på några dagar. Önskar bara att den hade varit mer magisk.

1 gillning