Dra ur tekniken vid åska?

I stan så finns det så många hinder innan överladdningen kommer in till vägguttaget. Ute på landsbygden inte så mycket :slight_smile:

VI har haft ett hus som brunnit ner på grund av blixten slagit ner i ledningarna - det var på den tiden ledningarna delvis gick ovan mark dock.

1 gillning

Mer vanligt med luftledningar på landsbygden och i allmänhet mer oskyddat elnät.

Åldersavdraget på elektronik är helt galet. Man lär inte få många kr alls trots att marknadsvärdet är ganska bra i alla fall på bättre hifi-prylar.

Drar inte ur sladdarna. Skulle bli tokig. Har några grendosor med överspänningsskydd. Dock så blåstes en dator TROTS överspänningsskydd i grendosan en gång. Hände i dåvarande radhuset jag bodde i, Stockholmsområdet. Jag var ganska sne då kan jag erkänna.

Laptopen och 5k-Skärmen som ofta står i “köket” drar jag ur men resten ska vara skyddade.

Blixen slog ner i en björk som stod ca 7-8 meter från en nätverkskabel jag grävt ner från mor och far hus till min sommarstuga. Routern stod i ett skåp över kylskåpet tillsammans med den micro, routern låg i småbitar utspridd över hela rummet. Luckan till micron hade också flugit över hela rummet. Så en jävla kraft kan gå i en så tunn kabel. Man ska ta åskan på allvar. Bara tur inget började brinna.

Så kopplar jag ut saker nu när det börjar åska? Näe, alldeles för jobbigt.

2 gillningar

Drar aldrig ur, alldeles för jobbigt. Man kanske skulle köpa sig några överspänningsskydd ändå.

Överspänningsskydd som sitter i skarvdosor eller som man pluggar in i vägguttaget hjälper föga om åskan slår ner i närheten. Finns ordentliga grejor som man kan koppla in på inkommande elledning till huset men de kostar en hel del att installera.

Drar ur på på landet men inte i stan.

Kul med lite spridda svar. Kommer nog inte dra ur några sladdar framöver heller. Hade dock önskat fler svar i form av att det är helt ofarligt att använda allt när åskan är framme. Men det var nog lite väl naivt att tro att allt skulle vara en myt :see_no_evil:

Det är aldrig riskfritt att använda något som är inkopplat på tele-/elnätet när åskan går. Man får bestämma sig om det är värt risken där man befinner sig. :slight_smile:

Jag har ställt frågan till ett kraftbolag hur de ser på det.

Går ju rykten om att man inte ska duscha också tex, vad gäller där?

Haha what! På riktigt?

Det där gällde nog för väääldigt länge sedan.

Smhi rekommenderar att man inte duschar när det åskar: Skydd mot blixten | SMHI

Sjuuuuukt! Vad kommer härnäst! Farligt att bajsa när blixtrar också?

Hörde talas om de där för 20-30 år sedan då de var vanligt med ”metall/järn ” slangar höljen och skit i duschen / badkaret …

Nog bäst att du slutar med det där oavsett väder: Varningen: krysta inte för mycket när du bajsar | Hälsoliv

1 gillning

Haha ja ger upp :man_shrugging:t2:

Lite rektal prolaps lät ju inte helt dumt!