Dra ur tekniken vid åska?

Som rubriken lyder. Drar ni själva ut TV, Ljudanläggningar, laddare, datorer och övriga elektroniska dyrgripar ur vägguttaget?
Själv bor jag i lägenhet med åskledare på taket och även fast jag förstår att det inte är nån hundraprocentig garanti så har jag aldrig vidtagit åtgärder vid åska sen jag flyttade hit.
Är åska i luften och fick en friendly reminder av min mamma att dra ut allt. :sweat_smile:

1 gillning

Har aldrig gjort Ingels mitt liv faktiskt … o peppar peppar … ja säger inget mer - så fattar ni …

1 gillning

Jag har ju verkligen så svårt att se att alla springer runt och gör det. Är ju hejdundrans många sladdar som ska dras ut från alla möjliga vrår. Och sen ska allt pluggas in igen :cold_sweat:

2 gillningar

Precis … :man_shrugging:t2:

Gjorde förr, men nu för tiden funkar det inte att hålla på.

Det kostade dock en laddare till gräsklipparroboten i somras.

För 25 år sedan rök en B&O TV som försäkringsbolaget lagade för nästan 20ksek och PC med inbyggt modem poppade hela tiden.

Rycker aldrig ur kablarna, bor dock i bostadsrätt så det ska ju eliminera risken lite till.

Enda jag stänger av och drar ur är mina NAS/servrar när jag har möjlighet.

Kör med överspänningsskydd till dom dyraste/viktigaste grejorna.

På lantstället ja, hemma nej,

Hemma i stan drar jag ur musikanläggningen, känns dumt att chansa med just den. Annars bryr jag mig inte så mycket.

I sommarstugan drar jag ut det mesta om åskan går. Där har prylar gått sönder vid åska / överspänning.

Drar ut, i fall av direktnedslag i fastigheten så blir utfallet inte så farligt…
Har sett fall i villaområden där el/tv uttag har sprängts samt kablarna lämnat svarta spår efter väggarna :slight_smile:.

Nope. Funderar dock på att köpa överspänningsskydd.

Edit: kör in och köper lite grenuttag på Kjelle imorgon. Kan man gynna er på något sätt om man handlar i butik? @Esse @Marcus_Attefors @Thor

Absolut! Swisha mig direkt på 070… Haha nej men i butik går det inte tyvärr :wink:

Om du ska köpa i morgon … dra då ur i kväll … så de inte pajar dagen innan … :joy::zipper_mouth_face:

Haha ingen åska ikväll som tur är. I förrgår var det dock lite.

Men om man köper på nätet och väljer att hämta i butik?

Aldrig. Skulle det hända får väl försäkringsbolaget hosta upp, för en gångs skull. :slight_smile:

1 gillning

Här i stan gör jag aldrig det oavsett lägenhet eller villa. Ute på landsbygden gjorde vi det alltid annars var det mer eller mindre garanterat att grejerna gick sönder.

Varför gör många det på landet och inte i stan/lägenhet?

Lägger några hundringar idag så slipper jag krångel och tusenlappar i självrisk om det händer :smiley: