Dölj e-post

Apple har ju en funktion där man kan dölja sin e-post.. men om jag förstått det rätt så anges då en hittepå adress som sen associeras med den riktiga... Hur funkar det då när man glömt sitt lösen och behöver få det skickat till sig?

Allt till hittepådressen vidarebefordras till din riktiga adress.

1 gillning

Japp, som @Yoke skriver.

Allt administreras även smidigt via iCloud.com

Ah så man måste logga in där för att se vilken hittepå adress som användes?!... Låter halvsmidigt :smile:

Går att administrera i iCloudinställningarna i iPad, iPhone och datorerna också.

Minns inte om det är nytt från iOS 18. MacOS 15. Kan vara så.

Det smidiga är att man snabbt kan få en adress vid anmälan mm

Har själv sällan behövt kolla vilken adress som är tillvad då nycklar/keychain hanterar det och visar adressen vid inloggning.

Det är mest om man behöver tabort/ ändra något.

Smyggt! Missat att man kan göra det direkt i os:et

Den enda nackdelen är att man inte kan skicka e-post från den genererade adressen. Kan vara värt att tänka på om man måste kontakta någon kundtjänst på sajten via e-post.

Jag använder flera leverantörer och mailadresser till olika sajter. Annars har jag en egen domän med host som jag har det mesta privata på. 1 inbox och bara email alias. Kan dock ha flera inboxar om jag vill.

Det bästa med egen domän är att jag har kontrol på alla adresser och lätt att byta ut ett alias om något skulle hända. Sedan behöver jag inte använda big tech's lösningar. Inte heller några email alias tjänster.

Tror jag betalar 25 spänn/månad för 5 inboxar på 3GB styck och host, + domän på någon 100-lapp om året. Så runt 400 spänn om året för det.