Dold kabeldragning till TV?

Funderar på att tapetsera i vårt allrum och då dök tankarna upp om man samtidigt skulle ta och försöka skapa möjlighet till dold kabeldragning till tv:n. Någon som gjort något liknande här inne som har några erfarenheter att dela med sig av? Känns som att det finns ganska många parametrar att ta hänsyn till. :slight_smile:

Förutom att det ska se snyggt ut är det också prio på att det:

  • Helst är möjligt att ordna för mig som hemmafixare.
  • Enkelt att byta ut eller lägga till nya kablar beroende på vilken utrustning som används.

Som det ser ut just nu har jag följande i tv-bänken anslutet till tv:n:

  • Playstation 4 (HDMI)
  • IPTV-box (HDMI)
  • Soundbar (HDMI)
  • Wii (komponentkabel+kabel till sensor)

Bakom tv:n finns även en Chromecast with Google TV ansluten.

Väggen är yttervägg med gips+osb och sedan är det reglar och isolering bakom detta.

Bygg en falsk vägg? Kan ju göras på olika sätt såklart.

1 gillning

Det där är ganska smart. Dock ett ganska stort projekt att dra igång.

Aktuell vägg bryts av en trappa, så det skulle inte funka med en falsk vägg i detta fall. Annars är det ett bra tips. Då hade man kunnat bygga in en hel del teknik. :slightly_smiling_face:

Vi har bilat upp (heter det så?) stenväggen – allt in ett rör och sedan går kabeln (one connect box i detta fallet men tillräckligt tjockt rör så går ju allt igenom) sedan spackel och målning

3 gillningar

Jag har gjort detta två ggr (inte mot yttervägg dock) och båda gångerna så har jag bara använt en hålsåg till att göra hål bakom tv’n och ett i tv-möbeln. Sen drar jag kablarna i väggen bara.
Nu när det är en yttervägg så ska du ju klart vara försiktig så att du inte sågar igenom ångspärren. Gör du det så finns det tejp man kan tejpa ihop den med.

Kanske riskabelt att göra det på en yttervägg, men det får du ju själv avgöra.

Att bygga en falsk vägg funkar ju jättebra men är en del arbete med. Man kan göra den mindre så den bara blir en ”fondvägg” bakom tv’n/mediamöbeln.

2 gillningar

Ja precis det kan man göra lite som man vill/har behov för, behöver ju inte vara en helvägg. :slight_smile:

3 gillningar

Man kan ju addera en fondvägg på baksidan och uppåt på en vanlig TV bänk t e x. Bara att såga till en platta i samma bredd som möbel och lämplig höjd. Sen låter man den täcka hela baksidan på möbeln och skruvar fast den med träskruv i möbelns stomme. Målar den i samma kulör. Sen borrar man bara hål för kablarna där det passar och drar de på baksidan utan att de blir synliga.

2 gillningar

I grunden är allt ditt fel. :wink: Nuvarande soundbar har börjat med vissa missljud och är inte aktuell att hänga upp igen på en nytaptserad vägg.

När jag kikade runt på olika ersättare hittade jag en av dina videos med Sonos Beam och noterade att det var snyggt med osynliga kablar till tv:n. :sunglasses:

Så här såg väggen ut under bygget (tv-väggen till vänster. I nederkant av bilden ser man hålet till trappan).

Har man stenväggar så spårfräser man och har man gips kan det ju räcka med några väl valda hål. Har man isolerade innerväggar vilket man bör ha för att slippa den burkiga känslan är väl lättast att plocka ner gipsen, montera två dosor och typ ett 32 mm flexrör mellan dosorna.

5 gillningar

Snyggt! För egen del blev det att jag skippade håltagningen, blev lite för mycket att ta sig an detta denna gång.

Jag råkade ju missa att tråden var gammal :joy:

Snygga kabeldragningar blir aldrig gammalt.-

Akustikpaneler är något man ser mer och mer av i flödet. Kanske man kan göra något av :thinking:

3 gillningar

Börjar dock bli som fondväggar. Alla har det och helt plötsligt så finns det i hyresrätter i Eslöv.

Vilka kablar? :wink:

De inne i väggen.

Hål i väggen bakom tv och ett hål bakom tv-bänken, kablarna dras genom hålen.
Rätt sällan man byter vägg där man har sin tv.

2 gillningar

Ambitiöst att bila för dold dragning när man har one Connect :sweat_smile:

En kabel är en kabel för mycket :slight_smile:

1 gillning