Undertecknad minns Clock som ett ställe med goda hamburgare men på den tiden fanns det inte så mycket att välja på och nu går det att se dokumentären om hamburgerstället.
Den statliga hamburgerkedjan Clock hade runt 60 restauranger runt om i Sverige och var inspirerad av amerikanska snabbmatskedjor. Efter en tid fick kedjan dock svårt att konkurrera med bland annat McDonald’s. I början av 90-talet började de ekonomiska problemen hopa sig, och frekventa ägarbyten mot slutet blev till slut spiken i kistan för företaget.
I dokumentären får vi en inblick i kedjans historia, som bland annat innehåller inslag av industrispionage, en hatkärlek till USA och märkliga utlandsvistelser. Dokumentären är gjord av Gustav Górecki och Petter Hansson och går att se på SVT Play.
Eftersom det inte fanns McDonalds i Katrineholm, när jag gick i låg- och mellanstadiet, så minns jag Clock väl. Sista tiden innan de stängde fanns det även Pizza Hut-pizzor på Clock – de var bättre än burgarna.
Clock var en märklig historia. Statligt ägt men superamerikansk. I Örebro låg både Clock och McDonalds på samma gata. På Clock visades amerikansk teve och man fick röka minns jag. Minns dock inte om burgarna var bra...
Big Clock: Clocks populäraste burgare – en dubbelburgare som var starkt influerad av McDonald’s Big Mac.
Baconburgaren: Serverades med en gul currydressing och tillhörde också en av favoriterna.
Big Dream: Hade en tropisk touch i form av en ananasskiva på burgaren.
Number One: Clocks största burgare, som serverades med en chili- som majonnäsdressing.
Bamse-huset: För att understryka att Clock var svenskt bestod deras variant av barnens Happy Meal av ”Bamse-huset”, små pappkartonger som pryddes av Rune Andréassons klassiska Bamse-figurer.
Banan/choklad-milkshaken: Vissa har en bananshake, andra har en chokladshake. Clock kombinerade de båda smakerna till mångas förtjusning.
Blev påmind nu om att den där milkshaken var en favorit.
Ja även det hade ju sin tid – enda McDonalds jag varit på som alltid hade väktare på helgerna. När bönderna från Moheda och Rottne var på besök kunde det gå vilt till!